24. díl: Jan Cvetkov z OdKarla.cz: Za poslední 2 roky jsme vrátili do ekonomiky přes 750.000 kusů nenových produktů
OdKarla.cz je online bazar, který kromě komplexního zákaznického servisu nabízí na použité zboží i záruku a možnost vrácení. Se CEO Janem Cvetkovem jsme si povídali o tom, čím je tento koncept unikátní, jakou roli v něm hraje udržitelnost a s jakými překážkami bojoval v začátcích podnikání.
Jak vůbec vznikla myšlenka vybudovat online bazar? Co vám na českém trhu chybělo?
Myšlenka “nabídnout lidem rozbalené produkty” je stará více jak 10 let. Roky jsem budoval projekt Rozbaleno.cz, který jsem následně prodal do Mall Group. Vzhledem k tomu, že Mall Group po několika letech tento projekt ukončil, řekl jsem si, že podobný koncept zkusím udělat znovu a tentokrát ho nikomu neprodám. 🙂
V čem je váš bazar unikátní ve srovnání s konkurencí?
OdKarla.cz je největší e-shop v ČR s použitým zbožím se zárukou. Skladem máme přes 150.000 kusů nenových produktů. V rámci současného core byznysu (což je prodej rozbaleného/servisovaného/použitého zboží, které vykupujeme od velkých online e-shopů a z kamenných řetězců) chceme našim zákazníkům nabídnout co největší nabídku nenového zboží na jednom místě. Vše v módu: jedna objednávka, jedna platba, jeden balíček, jeden zákaznický servis + záruka na zboží a možnost vrácení zboží, pokud nesplní očekávání.
Tímto konceptem se chceme odlišit od jiných platforem, jako jsou Facebook Market Place, Bazos.cz, Sbazar.cz nebo Aukro.cz, které vnímám spíše jako inzertní portály zejména pro prodej použitých věcí (lidé lidem) bez další přidané hodnoty a bez záruky.
Přes naše 2 hlavní sklady (dohromady okolo 5.000 m2) jsme za poslední 2 roky vrátili do ekonomiky přes 750.000 kusů nenových produktů. Každý kus jsme vzali do ruky, otestovali ho, nafotili, udělali popis, zaskladnili a vystavili na internetu. Naší ambicí je vracet minimálně 1.000.000 kusů ročně.
S jakými výzvami a překážkami jste v začátcích bojovali a jak jste je překonali?
Vzhledem k tomu, jak je náš obor podnikání komplexní, bylo největší překážkou vybudovat vlastní logistický systém, e-shop a poskládat dobrý tým kolegů. Myslím, že se nám to povedlo… Ale zároveň si moc dobře uvědomujeme, že neustále je co zlepšovat.
Jakou roli ve vašem podnikání hraje ekologie a udržitelnost?
Obrovskou, protože projekt OdKarla.cz svou podstatou udržitelnost přirozeně vytváří. Vracíme nenové produkty zpět do ekonomiky, dáváme tak bazarovým produktům další šanci. A to mě moc baví.
Co mě mrzí je, jak se z pojmu “udržitelnost” stal módní trend. Hodně firem o tom mluví, hledají cesty, jak se stát více udržitelní… Ale nedělají to pro sebe, z vlastního přesvědčení, ale pouze za účelem vylepšení si mediálního obrazu.
Jaká je vaše zkušenost s rozjezdem start-upu v ČR? Je zdejší podnikatelské prostředí otevřené inovativním začínajícím projektům?
Start-up prostředí je mi blízké, sleduji spoustu projektů. Některé jsou pro mě zdrojem inspirace, jiné pravým opakem – co a jak nedělat. 🙂 Jsem moc rád, že jsme se zúčastnili a dokonce byli vybráni do úzkého výběru projektů zaměřujících se na udržitelnost v rámci Start it @ČSOB. Byla to moc pěkná zkušenost, všem nerozhodnutým zájemcům mohu vřele doporučit a je moc dobře, že podobné projekty v ČR existují.