Průvodce pro freelancery: jak získat nové klienty?
Práce na volné noze je neodmyslitelně spojená s neustálým hledáním nových klientů. I těm nejzkušenějším freelancerům, kteří platí za špičkové experty ve svém oboru, se občas stane, že nemají „do čeho píchnout“. Proto je důležité nespoléhat na jeden či dva zdroje zakázek. Jak tedy navazovat nové spolupráce, které budou oboustranně přínosné?
Vylaďte osobní prezentaci k dokonalosti
Až už jste grafik, finanční poradce nebo třeba pekař, naprostým základem při hledání nových klientů je mít vybudovanou osobní značku. Své portfolio, kam budete odkazovat potenciální klienty, můžete publikovat na LinkedIn, oborových portálech nebo vlastním webu. Informace pravidelně aktualizujte, uveďte, co děláte, jaké jsou vaše dovednosti a konkurenční výhody a jaké významné projekty máte úspěšně za sebou. Nezapomeňte také aktivně poptávat reference od stávajících klientů.
Abyste vynikli v moři dalších freelancerů, vystupujte jako expert ve svém oboru – můžete například psát blog, aktivně se zapojovat do diskusí na oborových fórech či ve skupinách na sociálních sítích. Účastněte se profesních setkání, networkingů a veletrhů, případně investujte do online reklamy.
Identifikujte potenciální klienty
Jistě nám dáte za pravdu, že není klient jako klient. Na některých projektech vám půjde práce od ruky, komunikace bude radost, a navíc získáte nadstandardní výdělek, u jiných budete tápat a možná se ani nedočkáte sjednané odměny. Důkladně proto prozkoumejte, co daný klient dělá, jakou má mezi freelancery pověst a zda mu máte opravdu co nabídnout. A také, co kromě výdělku nabízí klient vám.
Při hledání zakázek reagujte na poptávky i inzeráty na pracovních portálech a nenechte se odradit tím, že někde třeba shání in-house zaměstnance na HPP. V dnešní době je velký nedostatek kvalitních zaměstnanců a řada zaměstnavatelů dá přednost zkušenému remote freelancerovi, i když v inzerátu tvrdí opak.
Své služby můžete nabízet i proaktivně. Informujte na svém webu či profilech na sociálních sítích, že nabíráte nové klienty. Pokud je pro vás nějaký klient opravdu atraktivní, zkuste identifikovat nějaký nedostatek, s nímž mu můžete pomoct, a nabídněte mu řešení, například formou úvodní konzultace zdarma.
Vypilujte své vyjednávací dovednosti
Pokud se vám podaří s potenciálním klientem navázat kontakt a domluvit schůzku, důkladně se na ni připravte. Zjistěte si vše o dané firmě a projektu, na kterém byste měli pracovat, a připravte si prezentaci s nabídkou služeb na míru. Sepište si případné dotazy a připravte se i na možné otázky klienta. Promluvte si o cílech a očekáváních klienta a pokud najdete shodu, můžete začít vyjednávat o podmínkách spolupráce. Při jednání o odměně a termínu odevzdání buďte realističtí a počítejte s rezervou.
Po úspěšném sjednání oboustranně výhodných podmínek si nezapomeňte vše písemně potvrdit. Přestože dle zákona je jakákoli domluva – dokonce i ta ústní – pro obě strany závazná, doporučujeme v případě větších projektů uzavřít s klientem smlouvu o dílo. U menších projektů postačí písemné potvrzení spolupráce e-mailem. Ve smlouvě uveďte smluvní strany, rozsah a obsah spolupráce včetně termínu, v případě kreativních profesí také podmínky užívání autorského díla a v neposlední řadě i odměnu, kterou pak v případě neuhrazení faktury můžete snáze vymáhat.
Jak na hladké zahájení spolupráce
Po tom, co se s klientem domluvíte na spolupráci a uzavřete smlouvu, vás čeká předávání spousty informací. Brief od klienta by měl obsahovat vše, co k práci na zadaném úkolu potřebujete. To se samozřejmě v případě různých profesí značně liší, může jít ale například o:
- představení společnosti, hodnot, cílových skupin a konkurence,
- podklady a informace o produktech a službách, brand manuál,
- přístupy do softwarů a databází,
- kontakty na relevantní zaměstnance apod.
Péče o klienty
Udržet si dlouhodobé a oboustranně výhodné spolupráce je mnohem přínosnější než neustálé hledání „jednorázovek“. O své klienty proto pečujte, komunikujte promptně a vstřícně a dodržujte domluvené termíny. Buďte proaktivní a dávejte klientům tipy nad rámec domluvené spolupráce. Kromě toho, že stoupnete v očích klienta, možná jej vaše podněty budou motivovat ke spolupráci na dalších projektech.
Spokojený klient je zpravidla dlouhodobý klient. A co víc, pokud perfektně odvedete svoji práci a uděláte ještě něco navíc, vybudujete si dobrou pověst. A osobní doporučení je ta nejlepší cesta k novým a stále zajímavějším zakázkám.
- Naprostým základem při hledání nových klientů je mít vybudovanou osobní značku. Své portfolio můžete publikovat na LinkedIn, oborových portálech nebo vlastním webu.
- Vystupujte jako expert ve svém oboru – můžete například psát blog, aktivně se zapojovat do diskusí a účastnit se profesních setkání, networkingů a veletrhů.
- Identifikujte potenciální klienty a zjistěte, zda jim máte opravdu co nabídnout. Při hledání zakázek reagujte na poptávky i inzeráty na pracovních portálech. Své služby můžete nabízet i proaktivně.
- Pokud se vám podaří s potenciálním klientem navázat kontakt a domluvit schůzku, připravte si prezentaci s nabídkou služeb na míru.
- Po úspěšném sjednání oboustranně výhodných podmínek si nezapomeňte vše písemně potvrdit. Pro hladké zahájení spolupráce získejte od klienta vše, co k práci na zadaném úkolu potřebujete.
- O své klienty pečujte, komunikujte promptně a vstřícně a dodržujte domluvené termíny. Buďte proaktivní a dávejte klientům tipy nad rámec domluvené spolupráce, díky čemuž si vybudujete dobrou pověst.