27. díl: Jak zasáhla krizová situace podnikatele v ČR II.
Přinášíme vám sérii rozhovorů s českými podnikateli o dopadech koronakrize na jejich podnikání. Tentokrát jsme se zaměřili na oblasti gastronomie a poradenství.
Nutric Bistro
Nutric bistro je od roku 2015 první paleo-veganské bistro v České republice s rozvozem jídla po celé Praze. Od roku 2019 rozváží jídlo formou krabičkové diety a to ve variantách Paleo, Lowcarb a FIT. Používají maso převážně z volného chovu s respektem ke zvířeti, hlavní slovo na talíři má zelenina, ořechy, semena a zdravé tuky.
Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru? Co hodnotíte jako největší riziko pro vaše současné i budoucí podnikání?
Jako výrobce prémiových krabičkových diet nás krize nezasáhla asi tolik jako jiné obory, jíst se musí pořád. Na rozdíl od restaurací jsme sice provoz neomezili ani na jediný den, ale i tak nám klesly prodeje asi na polovinu. Takže nelze úplně říci, že by to pro nás byla situace nějak katastrofická, ale zároveň ani tak zajímavá příležitost jako třeba pro Rohlík.cz.
Přece jenom mnoho lidí najednou začalo mít čas vařit doma nebo raději odjeli z Prahy se schovat někam na venkov. Mnoho zákazníků odběr krabiček přerušilo a neobjednávalo další. A konečně také velká část našich zákazníků vyjádřila obavy z budoucnosti a raději šetřila. Obecně pro většinu lidí je krabičkové stravování hlavně o úspoře času v práci, a v karanténě měla většina lidí asi času dost. Nyní ale už sledujeme zlepšení a počet objednávek narůstá.
Které z vládních opatření pro zmírnění ekonomických dopadů hodnotíte jako nejpřínosnější pro vaše podnikání?
O žádnou podporu jsme zatím nezažádali, protože firma by se podle mě nikdy neměla spoléhat na stát asi v ničem a už vůbec ne s tím, že jí nějak stát v něčem pomůže. Měli jsme finanční rezervu v řádech měsíců a nyní investujeme do rozvoje, abychom byli na podzim nachystaní na další sezónu.
Rozvolňování všech omezujících opatření samozřejmě snižuje obecné napětí a zvyšuje ochotu zákazníků řešit jiné problémy než jenom virus. Zákazníci si opět uvědomují, že civilizační onemocnění jako jsou cukrovka, vysoký tlak nebo srdeční problémy tady zůstanou, a že ohrožují většinu české populace daleko více. Opět také řeší zdravý životní styl, hubnutí nebo inzulínovou intoleranci zdravým stravováním. Krabičková dieta se tak ukazuje být z dlouhodobého hlediska „důležitější než desinfekce“.
Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Objevili jste na trhu nové příležitosti?
Snažíme se volnějšího režimu využít ke zlepšování a automatizaci procesů. Rozvíjíme nyní prodejní síť formou provizní spolupráce a využít tak toho, že například mnoho fitness center nemá příjem a provize z prodeje našich stravovacích programů se tak pro ně stávají zajímavým způsobem vedlejšího výdělku. Naši partneři tak dosahují aspoň malého stupně diversfikace zdrojů příjmů.
GamberoRosso
Ristorante GamberoRosso je synonymum zdravého životního stylu. Je to moderní italská restaurace pro všechny druhy rodinných oslav, skupin nebo pro strávení hezkého večera s přáteli. Restauraci najdete v samém srdci pražského Starého města v ulici Jakubská a na otázky odpovídal její majitel Michal.
Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru? Co hodnotíte jako největší riziko pro vaše současné i budoucí podnikání?
Restauraci jsme museli zavřít, sjednat přechodné podmínky s dodavateli energie, vyjednat slevu na nájmu. Přišli jsme bohužel o pár lidí. Financování od ČMZRB se nepodařilo získat, i když jsme žádali 5x. Povedlo se to jen úzkému okruhu podnikatelů. Spoléháme na vlastní úspory. Uvidíme, jak dlouho nám ještě vydrží. Zákazníci ze zahraničí se vrátí asi až na konci roku, nepřijde-li druhá vlna viru.
Které z vládních opatření pro zmírnění ekonomických dopadů hodnotíte jako nejpřínosnější pro vaše podnikání?
Antivirus od úřadu práce. Z něj na rozdíl od ČMZRB aspoň komunikovali, ale dlouho jsme nevěděli, zda něco opravdu přijde. Nakonec finanční podporu z programu Antivirus poslali, bez kompenzace za dva zaměstnance, kteří se bohužel rozhodli ukončit pracovní poměr kvůli karanténě.
Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Objevili jste na trhu nové příležitosti?
Musíme se přizpůsobit novým podmínkám – roznášíme v okolí 1 km od restaurace, více rozvážíme se službami Uber Eats a Wolt, máme nižší ceny, ale bohužel vyšší ceny od dodavatelů. Jsme v kleštích a řešíme jen, kolik každý měsíc budeme přidávat z uspořených peněz na současný provoz restaurace. Nové příležitosti se objeví až po létě. Kdy (bohužel) nadobro zavře 30 – 40 % restaurací.
Vytasekkonzult
Petr Vytásek se svým týmem z Vytasekkonzult.cz pomáhá již 22 let jednatelům, ředitelům a HR manažerům zlepšovat výkon i schopnosti zaměstnanců. Zaměřují se na firemní kurzy a školení pro osobní i týmový rozvoj. V jejich nabídce najdete kurzy pro zlepšení komunikace, školení pro obchodníky a manažery nebo třeba firemní kurz proti syndromu vyhoření.
Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru? Co hodnotíte jako největší riziko pro vaše současné i budoucí podnikání?
Opatření nás zasáhla velmi citelně. V podstatě u nás došlo k pozastavení všech naplánovaných akcí od 14.3. Jako největší riziko hodnotíme fakt, že nevíme a ani nemůžeme vědět, jaká bude situace v budoucnu. Zda a kdy se uvolní opatření tak, aby se tréninky, semináře kde se setkávají lidé osobně daly realizovat. Taky může přijít druhá vlna COVID 19 a celá situace se může opakovat.
Které z vládních opatření pro zmírnění ekonomických dopadů hodnotíte jako nejpřínosnější pro vaše podnikání?
Z vládních opatření nám, protože funguji jako OSVČ, částečně pomohla pětadvacítka a odpuštění záloh na sociálním a zdravotním pojištění. Záměrně říkám částečně, protože ztráty s ohledem na COVID 19 jsou značné a jako firma se i v aktuální situaci snažíme rozvíjet.
Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Objevili jste na trhu nové příležitosti?
Dříve jsme se věnovali správnému nastavení našeho webu a investovali jsme do PPC kampaní. Aktuálně připravujeme realizaci části našich rozvojových aktivit, tréninků online. Vybíráme platformu, nastavujeme rozsah a zaměření online tréninků s ohledem na aktuální potřeby našich zákazníků. Příležitost na trhu bude pro toho, kdo se dokáže přizpůsobit.