Jak vyvážit pracovní a osobní život, když jste sami sobě šéfem?
Patříte k těm, kteří nad sebou nemají vedení a mohou si rozvrhnout den podle svých představ? Zjistěte, proč je důležité plánovat a proč si po práci dopřát odpočinek.
Co je to work-life balance?
V poslední době se čím dál tím častěji můžete setkat s pojmem work-life balance. Za work-life balance se považuje rovnováha mezi pracovním a osobním životem. Této rovnováhy je obzvláště těžké dosáhnout ve chvíli, kdy podnikáte a jste sami sobě šéfem. Přinášíme vám několik tipů odborníků, díky nimž dokážete vybalancovat pracovní a soukromý život a zjistíte, jak naplánovat efektivní pracovní den i čas na odpočinek.
Základem je dobrý časový plán
Sepište si všechny povinnosti a úkoly, které vás daný den čekají, a vyhraďte si na ně čas. Vzhledem k tomu, že jste svým vlastním pánem, je jen na vás, jestli začnete pracovat brzy ráno a necháte si volné odpoledne, nebo si naopak přispíte a budete pracovat do večera. Je však důležité, abyste ve stanové době opravdu pracovali a neodbíhali například k seriálům nebo úklidu domácnosti. Při plánování práce na sebe mějte realistické nároky, nejdříve se soustřeďte na nejdůležitější úkoly a nechte si čas i na načekané problémy.
Odborníci například varují před tím, abyste co 5 minut kontrolovali pracovní e-mail. Vnímejte elektronickou poštu jako kterýkoliv jiný pracovní úkol, zahrňte jej do svého kalendáře a v předem vyhrazeném čase ho vyřešte. Ideálně byste měli kontrolovat poštu maximálně třikrát denně, tedy ráno, odpoledne a večer. Uvidíte, že i tato na první pohled drobnost vám pomůže ušetřit mnoho času.
Rada odborníků: Nezapomeňte na pauzy
I přesto, že není žádoucí odbíhat každou hodinu od práce, je důležité myslet na pravidelné pauzy. V těchto pauzách byste se měli ideálně protáhnout a projít.
Vysvětlete okolí, že regulérně pracujete
Mnoho lidí, kteří začali pracovat z domu, se setkalo s tím, že jejich okolí očekávalo, že mají čas v jakoukoliv denní dobu. Je proto důležité svým rodinným příslušníkům a známým vysvětlit, že regulérně pracujete a že máte standardní pracovní dobu, ve které nemáte na nic jiného čas. Mimopracovním aktivitám se věnujte až ve svém volnu.
Stanovte si čas na sebevzdělávání
Pokud pracujete jako freelancer, je velmi důležité, abyste se neustále zlepšovali a sledovali trendy ve své oblasti. Je proto na místě do svého časového plánu zahrnout také čas strávený sebevzděláváním. Tento čas můžete využít například na čtení odborných knížek nebo online lekce.
Mějte vyhrazený pracovní prostor
Láká vás představa práce z postele? Psychologové upozorňují na to, že vleže trpí nejen vaše záda, ale také vaše pracovní morálka. Pokud chcete být opravdu efektivní, vyčleňte si v domě místnost čistě na práci nebo alespoň pracovní kout, kde budete mít vše potřebné vždy při sobě. Při volbě pracovního prostoru myslete na správné osvětlení, úložný prostor a neváhejte investovat do kvalitního, dostatečně velkého pracovního stolu a také do pohodlné kancelářské židle.
Tipy na správné vybavení pracovního koutu doma
Co se týče pracovního stolu, jeho výška by se měla pohybovat od 72 do 78 cm, vaše lokty by při sezení za stolem měly svírat pravý úhel. Klíčový je také monitor, který by měl být umístěný ve výšce očí. Zánětu karpálních tunelů, který se často týká osob pracujících celý den za počítačem, předejdete tím, že si pořídíte gelovou podložku pro správné uchopení myši.
Setkávejte se s lidmi
Při práci z domova se může velmi snadno stát, že vůbec nebudete vycházet z domu. Je však důležité nevyhýbat se lidem a trávit svůj volný čas stejně, jako byste nepracovali z domu, ale dennodenně docházeli do kanceláře. Vyrazte po dni stráveném za počítačem na nákupy nebo na kávu s přáteli.
Ponořte se do práce
Pracuje se vám nejlépe v naprostém tichu, nebo vás naopak popohání hudba? Objevte variantu, která vám nejvíce vyhovuje a díky níž jste neproduktivnější a pořiďte si kvalitní špunty do uší nebo sluchátka.
Nezapomínejte na jídlo a pití
K vyšší produktivitě při práci vám může samozřejmě pomoci také vydatné jídlo. Nezapomeňte se proto nasnídat a nachystejte si také zdravé svačiny, které vám během dne dodají energii. Skvělou volbou je například oblíbené smoothie. Co se týče oběda, nejlépe si ho připravte den předem, ať se v pracovní době nezdržujete vařením. Oběd si ideálně vychutnejte v klidu u kuchyňského stolu, a ne u pracovního, kde byste měli tendenci řešit e-maily nebo jiné pracovní úkoly. Samozřejmostí je také dodržování pitného režimu, mějte proto vždy po ruce sklenici nebo láhev s vodou.
Na odpočinku záleží
Po práci byste si měli vždy dopřát čas pro sebe, ideálně si zacvičit jógu, vyrazit na procházku do přírody nebo vyzkoušet meditaci.
NÁŠ TIP: Přečtěte si náš rozhovor s Danielem Gamrotem o tom, jak zvýšit pracovní produktivitu a celkovou spokojenost.
Předejděte syndromu vyhoření
V současné hektické době se lidé často setkávají se syndromem vyhoření, který je důsledkem dlouhodobého pracovního stresu vedoucího k naprostému vyčerpání organismu, ale také ke ztrátě motivace a vůle k práci. Psychologové se shodují na tom, že se během práce z domova může syndrom vyhoření zhoršovat vzhledem k tomu, že se vytrácí hranice mezi začátkem a koncem pracovní doby. Syndromu vyhoření můžete předejít právě tím, že budete dobře plánovat své úkoly a budete klást důraz na sociální kontakt i pravidelný odpočinek.
Výhody a nevýhody práce „na sebe“
Být na volné noze a pracovat doma má celou řadu výhod, mezi ty nejzásadnější patří skutečnost, že vás neruší kolegové, můžete pracovat tehdy, když jste nejproduktivnější a můžete si sami vybrat prostředí pro práci.
Práce z domu má však také svá úskalí, na něž si musíte dávat pozor. Jedná se o rušivé elementy například v podobě rodinných příslušníků nebo neumytého nádobí, nedodržování pracovní doby, ztrátu kontroly a také izolaci od ostatních lidí.