Jak rozjet vlastní e-shop krok za krokem: od nápadu až po zákaznický servis

V České republice v současnosti funguje více než 60 tisíc e-shopů a jejich počet neustále roste. A není divu – online nakupování je u nás každým rokem oblíbenější a rozjet vlastní e-shop není nic složitého. Poradíme vám, jak na to.

Podnikatelský plán je základ

Našli jste díru na trhu nebo máte skvělý nápad na online podnikání? Základem úspěchu je vše dobře promyslet a naplánovat. Jedině tak zjistíte, zda je váš projekt opravdu životaschopný a vyhnete se nepříjemným situacím v budoucnu. Detailní plány a analýzy od vás navíc budou požadovat i banky či investoři.

Co by měl podnikatelský plán obsahovat?

  • Analýza trhu a konkurence: V čem jsou vaše produkty unikátní a jakou máte konkurenční výhodu? Proč by zákazníci měli nakoupit právě u vás?
  • Cílové skupiny: Pro jaké zákazníky jsou produkty určené a jakou potřebu řeší?
  • Finanční plán a cenotvorba: Jaké budou vaše zdroje financování? Podle čeho stanovíte cenu za produkty? Jaké očekáváte náklady a zisky?
  • SWOT analýza: Jaké jsou příležitosti a hrozby na trhu a jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
  • Marketingový plán: Jak chcete budovat svůj brand? Jaké cesty k zákazníkovi zvolíte? Které komunikační a propagační kanály budete používat?

Zařiďte nezbytnou administrativu a seznamte se s právními předpisy

Pokud jste si jistí svým byznys plánem, vaše další kroky by měly vést k účetním a advokátům. Budete e-shop provozovat jako fyzická, nebo právnická osoba? To je první důležité rozhodnutí, které před vámi stojí. Obě varianty mají svá pro a proti a vážou se s nimi různé povinnosti vůči úřadům. S rozhodováním i následnými kroky vám pomůžou zkušení účetní a právníci.

Poté si musíte zajistit potřebná oprávnění, tedy si založit živnost, případně s.r.o., ale také získat oprávnění specifická pro váš obor (např. prodej potravin, léčivých přípravků apod.). Musíte se registrovat na finančním úřadě a zjistit, jaké daně budete platit. Čeká vás také registrace u zdravotní pojišťovny a ČSSZ a platba odvodů za zaměstnance.

Vyznat se ve všech povinnostech je značně náročné, a proto doporučujeme spolupráci s odborníky na daně, účetnictví a právo, kteří vám poskytnou relevantní informace a pomůžou vám i s dalšími povinnostmi, jako je například registrace ochranné známky, uzavření smluv s dodavateli apod.

Kde vzít finance?

Ještě před tím, než prodáte svůj první produkt, vás čekají nemalé náklady – na tvorbu e-shopu, pronájem skladu a kanceláře, pořízení skladových zásob, softwarové licence, na služby účetní a právníků, marketing a další. S rozjezdem podnikání vám může pomoct podnikatelská půjčka, dotace nebo strategický investor. Pokud si na to troufáte, můžete zkusit získat finance i pomocí crowdfundingu.

Kromě potřebného vstupního kapitálu nezapomeňte také na finanční rezervu a pojištění. Právnické osoby musí ze zákona mít založený podnikatelský účet. Přestože živnostníkům zákon tuto povinnost neukládá, doporučujeme oddělovat osobní a podnikatelské finance i v případě OSVČ.

Tvorba samotného e-shopu

E-shop musí fungovat nejen po technické stránce, ale také z pohledu brandingu, a navíc musí splňovat právní náležitosti.

Hotové řešení, nebo web na míru?

Vlastní e-shop můžete vytvořit několika způsoby: můžete si zakoupit hotové e-shopové řešení, využít open-sourcových řešení nebo si nechat vyrobit e-shop na míru. Zakoupením hotových řešení značně ušetříte a urychlíte rozjezd podnikání – pro většinu e-shopů jsou jejich funkce naprosto dostačující.

E-shop by měl nabídnout příjemnou zákaznickou zkušenost, ale také automatizaci nutné administrativy, jako je generování faktur apod. Samozřejmostí je implementace bezpečné platební brány a dalších platebních metod.  

Právní náležitosti

Zákon ukládá provozovatelům e-shopů povinnost uvádět na webu několik informací. Jedná se zejména o všeobecné obchodní podmínky, reklamační řád a kontakty na provozovatele včetně IČ a DIČ. V rámci objednávkového procesu musíte podle zákona spotřebitelům poskytnout informace o ceně, výši daní, způsobu dodání a nákladech na dopravu. Nezapomeňte své zákazníky informovat o způsobech zpracování osobních údajů a cookies.

Branding

E-shop musíte samozřejmě naplnit kvalitním a zajímavým obsahem. Dodržujte jednotnou vizuální komunikaci a tone of voice, dejte si záležet na poutavých produktových popisech i profesionálních fotografiích.

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Začněte prodávat

Nyní máte vše připravené na to, abyste mohli zahájit provoz e-shopu. Předtím, než začnete s propagací, se ještě ujistěte, že máte kvalitní a spolehlivé dodavatele a vyřešenou logistiku, skladování a způsob vyřizování objednávek i reklamací.

A jak na e-shop přivést zákazníky? To, že máte skvělé produkty za bezkonkurenční ceny, ještě neznamená, že se budou prodávat – na internetu se musíte neustále zviditelňovat, a to zejména pomocí 3 pilířů digitálního marketingu:

  1. SEO neboli optimalizace pro vyhledávače: Pokud chcete být na předních pozicích ve vyhledávačích, musíte zapracovat na SEO. To obnáší analýzu klíčových slov a jejich hledanosti, optimalizaci textů, linkbuilding i pravidelné psaní blogových článků a mnoho dalšího. S optimalizací pro vyhledávače vám pomůže marketingová agentura.
  2. Sociální sítě: Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, LinkedIn a další – vybrat si můžete z mnoha sociálních sítí podle svého oboru a cílové skupiny. Reklama na sociálních sítích není drahá a jednodušší kampaně zvládnete vytvořit i svépomocí.
  3. PPC neboli pay per click: Jde o reklamy ve vyhledávačích, kdy platíte za počet prokliků. Umožňují přesné cílení a jde o poměrně levnou propagaci. Nejrozšířenější je inzerování na Googlu, ale také na Seznamu.

Kromě toho můžete inzerovat i na srovnávačích zboží či prodávat přes marketplace. Své stávající zákazníky si hýčkejte věrnostním programem, personalizovaným newsletterem a špičkovým zákaznickým servisem. A pokud vše půjde dobře, můžete začít uvažovat o rozšíření svého podnikání i do zahraničí.  

Stručně
  • Základem úspěchu je vše dobře promyslet a naplánovat. Podnikatelský plán by měl obsahovat analýzu trhu, konkurence a cílových skupin, finanční plán, SWOT analýzu a marketingový plán.
  • Vaše další kroky by měly vést k účetním a advokátům, kteří vám pomůžou s nezbytnou administrativou – založí živnosti nebo s.r.o., zajistí potřebná oprávnění a smlouvy, seznámí vás s daňovými a dalšími povinnostmi apod.
  • S rozjezdem podnikání vám může pomoct podnikatelská půjčka, dotace nebo strategický investor. Nezapomeňte také na finanční rezervu a pojištění.
  • Vlastní e-shop můžete vytvořit několika způsoby: můžete si zakoupit hotové e-shopové řešení, využít open-sourcových řešení nebo si nechat vyrobit e-shop na míru.
  • E-shop musíte samozřejmě naplnit kvalitním a zajímavým obsahem. Dodržujte jednotnou vizuální komunikaci a tone of voice, dejte si záležet na poutavých produktových popisech i profesionálních fotografiích.
  • Ujistěte se, že máte kvalitní a spolehlivé dodavatele a vyřešenou logistiku, skladování a způsob vyřizování objednávek i reklamací.
  • Na internetu se musíte neustále zviditelňovat, a to zejména pomocí 3 pilířů digitálního marketingu: SEO neboli optimalizace pro vyhledávače, sociální sítě a PPC reklamy. Kromě toho můžete inzerovat i na srovnávačích zboží či prodávat přes marketplace.

Zpět