14. díl: Jak opět nastartovat podnikání pomocí internetu během útlumu v nouzovém stavu

Svět se digitalizuje rychleji než kdy předtím. Pandemie koronaviru přiměla i ty nejkonzervativnější podnikatele vrhnout se do vod online podnikání. Nezaspěte dobu a popřemýšlejte, jak můžete k zákazníkům promluvit přes monitory a displeje telefonů a pomoci tak vašemu podnikání překonat toto náročné období.

Obsah je král, více než kdy jindy

Lidé mají čas číst, mají čas vybírat, mají čas věnovat se restům, mají čas se vzdělávat a to vše mohou dělat na internetu. V čase nouzového stavu jím rádi a hodně brouzdají, ale také prostřednictvím internetu pracují, učí se s dětmi či si povídají s kamarádkou u kávy prostřednictvím videohovoru. Pokud se nyní budete věnovat propagaci vaší firmy na internetu, máte tak jedinečnou příležitost získat snadněji pozornost svých zákazníků

Na internetu proto komunikujte se svými zákazníky a dávejte o sobě vědět, dodávejte jim zajímavé informace, které souvisí s oborem vašeho podnikání. Můžete psát na blog, natáčet videa na YouTube či jednoduše komunikovat pomocí firemních sociálních sítí a to nejen pomocí textu, ale také videa. Lidé prahnou po zábavě, nuda je jejich nepřítel, zkuste je zabavit a přitom šikovně zmínit svůj produkt či službu. I v případě, že máte zavřeno a pandemie koronaviru váš byznys zcela ochromila, nepřestávejte komunikovat. A v nejlepším případě si připravte nějaké překvapení pro své zákazníky či klienty, které rozhlašte prostřednictvím všech vašich online kanálů, aby lidé věděli, že se vyplatí se za vámi stavit hned, jakmile otevřete. 

A abyste měli dostatek času na tvorbu, přečtěte si, jaké nástroje vám usnadní podnikání během pandemie koronaviru

Prodejte své zkušenosti 

Pokud jsou vaším posláním konzultace a živí vás kontakt s lidmi, můžete svůj byznys hravě přenést na internet. Klientům můžete poslat e-mail, kde je pozvete na Skype či na Google Hangouts, a tam už můžete pokračovat, kde jste při osobním kontaktu skončili. Řešením, jak vyhovět více klientům zároveň, pak mohou být webináře určené pro více lidí či natočení série videí v rámci placeného online kurzu. Možností je mnoho. Vydělávejte tvorbou kvalitního obsahu. Zúročte své vědomosti, které můžete lidem předat. 

Nemáte stránky či e-shop? Založte si je

V březnu překonal Shoptet, největší český poskytovatel e-shopových řešení, hranici 20 000 internetových obchodů, které k provozu využívají jeho platformu, a číslo dále rychle roste. Jen během konce března 2020 vzniklo na této platformě asi 270 nových e-shopů

Takže pokud jste dodnes spoléhali jen na kamennou prodejnu či kancelář, ale web či e-shop jste neřešili, pusťte se do toho. Průvodcem vám může být náš článek, jak rychle a jednoduše vytvořit web nebo e-shop

Slevové akce

Pokud vám to situace jen trochu dovolí, snažte se zákazníkům snést modré z nebe v podobě skvělých nabídek, kterým nelze odolat. Mnoho e-shopů, prodejci online kurzů a další podnikatelé vyhlásili různé slevové akce a výprodeje, kde se snaží zákazníkům poskytnout maximální možnou slevu. Pokud je to ve vašich silách, přidejte i dopravu zdarma, ta se v této době také velmi hodí, protože zákazníci jednoduše nemají jinou možnost, jak nakoupit.  

Skvělé zprávy! Internetová reklama je nyní levnější

Protože mnoho značek přestalo investovat do internetové reklamy a výrazně omezilo investice do reklamy obecně, šly ceny PPC reklam výrazně dolů. Jedná se o reklamy, kde platíte za proklik, zobrazení či konverzi (za konverzi označujeme činnost uživatele, kterou po něm chceme, například nákup v e-shopu či vyplnění formuláře) v reklamních systémech Googlu (Google Ads), Seznamu (sKlik) či Facebooku (Facebook Ads Manager). 

Pokud přemýšlíte, jak dát vědět okruhu relevantních lidí o vašich slevových akcích, službách či produktech, tak toto může být ta správná cesta. Navíc je chytré využít doby útlumu před velkým nárůstem cen. Jakmile se uvolní nouzový stav, budou se značky snažit dohnat ztracený čas a ceny PPC strmě porostou. Další výhodou je také fakt, že lidé mají čas se nabídkám věnovat, proto správci reklamních systémů pozorují u svých klientů, kteří stále inzerují, velký nárůst konverzního poměru (poměr mezi počtem konverzí a počtem návštěvníků webu/e-shopu). 

Příklad plánu na propagaci slevové akce:

  1. Prvním krokem je tvorba a publikace speciální stránky (landing page) s oznámením o slevové akci, která bude obsahovat výši slevy, podmínky akce a dané produkty či služby, na které lze slevu uplatnit. V případě, že dáváte do akce velký počet položek ve vašem e-shopu, můžete tuto stránku navrhnout jako rozcestník do různých kategorií zboží v akci. V případě, že nevíte, jak vytvořit novou stránku, můžete oznámení o akci sepsat do sekce novinek.
  2. Umístěte odkaz (do textu či bannerem) na stránku či oznámení o akci v novinkách i na hlavní stránku (home page) vašeho webu či e-shopu. 
  3. Publikujte příspěvky o akci na sociálních sítích firmy. 
  4. Rozešlete newsletter s oznámením, že se spouští slevová akce a přidejte odkaz na další informace na vašem webu. 
  5. V ideálním případě zapojte i placenou propagaci na Facebooku, Google a Seznamu pomocí PPC reklamy, která je nyní levná a velmi účinná. Opět uživatele odkazujte na stránku s informacemi o akci či v případě e-shopu rovnou na rozcestník, kde uvidí zboží v akci a může nakoupit. 

Důležité! Lidé na internetu nechtějí a nebudou nic složitě hledat. Vždy se snažte, aby jejich cesta k nákupu byla co nejjednodušší a nejrychlejší a aby měli k dispozici všechny informace jako na dlani. Výrazně tak zvýšíte pravděpodobnost, že lidé nakoupí. 

Využijte nových cest a nápadů, vše je lepší než nic

Pandemie koronaviru mění podnikání. Zkuste situaci využít ve svůj prospěch a přijít s něčím neotřelým. Využijte například možnosti jednoduše streamovat video v reálném čase. Pokud například provozujete restauraci, můžete třeba živě natáčet, jak váš upovídaný šéfkuchař vaří jídlo, ukázat kuchyni a suroviny a pak zákazníkům, kteří tento živý přenos budou sledovat, nabídnout, že jim toto právě uvařené jídlo můžete rozvozem doručit. Ano, možná to zní krkolomně, ale vše je lepší než nečinně sedět v prázdné restauraci a trápit se. Navíc podobné akce už restaurace zkouší a u zákazníků mají úspěch. Mohou poznat kuchaře ze své oblíbené restaurace a podívat se, jak vypadá její zázemí. Možnost objednat si oblíbené jídlo, na které dostali během sledování příprav chuť, je pak skvělým bonusem a rozptýlením v čase karantény.

A u každé takové akce opět nezapomeňte na různé formy propagace v online světě. Udělejte si seznam od pozvánky na vašem webu přes propagaci na Facebooku až po spuštění internetové reklamy. Zkoušejte nové druhy a formy propagace nejen v online světě a hlavně se nevzdávejte. Věřte, že každá snaha v tomto náročném období se vám v budoucnosti vyplatí. 


Zpět