1. díl: Jak napsat inzerát, který vám najde toho správného zaměstnance

Oboru svého podnikání skvěle rozumíte, jenže v personalistice se zase tolik nevyznáte. Ale právě teď potřebujete nové zaměstnance. Čili potřebujete napsat dobrý náborový inzerát. Poradíme vám, jak najít ty správné kolegy.

Nepodceňujte přípravu
Než se pustíte do psaní inzerátu, ujasněte si, koho vlastně hledáte. Co od něj budete potřebovat – tedy co pro vás bude dělat, a co by tudíž měl umět a znát. Spočítejte si, jaký plat můžete nabídnout – ať už na začátku, po uplynutí zkušební doby, nebo za rok.

Promyslete také samotný průběh výběrového řízení. Vyberete si hned po prvním setkání, nebo se budete chtít se zvolenými kandidáty sejít podruhé? Chcete, aby uchazeč vypracoval nějaký ukázkový úkol, nebo vám poslal své reference? Budete za vypracování úkolu platit minimální odměnu, nebo ne? Budete chtít kontakty na reference, abyste si ověřili další informace?

Srozumitelnost nadevše
Inzerát by měl být stručný a jasný. Zapomeňte na slohové práce a buďte struční. Myslete na to, že váš inzerát bude číst člověk, ne stroj. Zapomeňte proto na neurčité formulace typu „Náplň práce – oprava počítačů.“ nebo „Uchazeč bude opravovat PC.“.
Oslovujte přímo. „Budeš u nás opravovat počítače.“ Tykání je povoleno, stejně jako vykání, záleží na kultuře vaší firmy.

Vyhněte se nesrozumitelným pojmům, složitým anglickým termínům a nelogickým zkratkám. Hledáte-li člověka s výbornou jazykovou vybaveností, například pro komunikaci se zahraničními klienty, napište inzerát rovnou v daném cizím jazyce.

Obsah ve 4 bodech
Jasná struktura vám pomůže inzerát napsat dobře. Držte se následujících 4 bodů a nevynecháte nic důležitého.

1. Kdo jste
Jaká je činnost vaší firmy? Jakou máte vizi? Popište svou firmu tak, aby u vás uchazeč chtěl pracovat. Držte se základních a pravdivých informací. Vynechte patos a dlouhé vyprávění, jinak váš inzerát nikdo ani nedočte.

2. Koho hledáte
Uveďte konkrétní pozici a také co bude práce obnášet. Jaké máte nároky, co musí uchazeč umět a znát? Rozlišujte mezi tím, co je nezbytné a co byste uvítali jako „něco navíc“.

Sem patří informace, zda je vypsaná pozice vhodná pro absolventy, maminky na rodičovské dovolené nebo pro osoby se zkušenostmi v oboru. Možná nehledáte člověka s dlouholetou praxí, ale někoho, kdo je ochotný učit se novým věcem pod vedením zkušenějších. Buďte co nejpřesnější, ušetříte čas sobě i druhým.

3. Co nabízíte
Tomuto bodu věnujte zvláštní péči. Je totiž vaší šancí, jak se odlišit od spousty podobných inzerátů a zaujmout na první pohled. Každého uchazeče přirozeně zajímá výše mzdy. Pokud ji do inzerátu uvedete, výrazně zvýšíte počet odpovědí. Vaší výhodou mohou být stravenky či proplacená školení. Ukažte ale také jiné benefity a výhody, které jsou dnes v kurzu. Velké množství uchazečů se zajímá o možnost pracovat občas z domova, flexibilní pracovní dobu či volno navíc. Neslibujte však nic, co byste nemohli splnit, jinak ohrozíte dobré jméno firmy.

Zmiňte v inzerátu i milé drobnosti. Máte moderní kanceláře s variabilitou pracovních míst? Dá se u vás před firmou dobře zaparkovat? Nebude vám vadit, když si zaměstnanec vezme někdy s sebou do práce svého psa? To, co přiměje uchazeče ozvat se právě vaší společnosti, může být zdánlivá maličkost.

4. Call to action
Posledním bodem vašeho inzerátu by měla být výzva k akci. Má vám uchazeč poslat CV nebo rovnou zatelefonovat? Požadujete přiložit fotografii, reference nebo motivační dopis? Opět buďte co nejkonkrétnější a nezavalujte zbytečně kandidáty množstvím úkolů.

Snažte se působit vstřícně a ukažte zájem. Ujistěte kandidáta, že se mu ozvete, zda ve výběrovém řízení postoupil dál či nikoli – a skutečně to udělejte. Férovým jednáním prospějete nejen uchazeči, ale i do budoucna své firmě.

Pokud vyvěsíte inzerát na firemní web a máte-li k ruce ochotného programátora, zvažte přidání tlačítka s výzvou k akci, jako např. „odpovědět hned“ nebo „kontakt“. Skvělým zjednodušením pro uchazeče může být na vašem webu i formulář, do kterého uchazeč rovnou nahraje svou odpověď.

Emoce a tón komunikace jsou důležité

Vyvarujte se prázdných slov, jako například „Nabízíme zaměstnanecké benefity.“ nebo „Naší výhodou je dynamický růst.“. Tyto a další podobné věty uchazeči nic neřeknou, jen vzbudí podezření, že ve skutečnosti nemáte co nabídnout. Pokud konkrétní výhody máte a poskytujete, vyjmenujte je.

Také se vyhněte bombastickým frázím typu: „Hledá se dokonalá účetní.“, „Pohřešuje se superman kovovýroby.“ nebo „Sháníme hvězdu projektového řízení.“. Tyto formulace mohou působit trapně, nebo nepříjemně otřesou sebevědomím uchazeče natolik, že se vám namísto ideálního kandidáta neozve nikdo. Při psaní inzerátu proto vždy myslete na to, jak bude působit.

Aby váš inzerát dobře fungoval, zkuste jeden fígl. Představte si ideálního kandidáta na vypsanou pozici. Je to absolvent, nebo někdo s praxí? Jaké má vzdělání, rodinné zázemí a kde dříve pracoval? Co takového člověka osloví a zaujme? Pak napište svůj inzerát a zkuste si jej následně přečíst očima ideálního kandidáta. Co nebude sedět, upravte.

Kam inzerát umístit
Využijte maximálně potenciál online komunikace. Pokud máte firemní web, facebookový profil firmy nebo firemní LinkedIn, váš inzerát by se tam měl rozhodně objevit. Vyhledejte si oborová fóra – jak na Facebooku, tak na internetu – často totiž umožňují umístění nabídek práce. Využíváte-li ve svém podnikání prodejní místa, vyvěste inzerát také tam, třeba jako plakát.
Zkuste své nové zaměstnance hledat třeba také mezi absolventy vysokých škol. Řada fakult ochotně zdarma vyvěsí váš inzerát na nástěnku, některé školy dokonce uveřejňují zaslané pracovní inzeráty i na svých webových stránkách. V případě, že budete umísťovat svůj inzerát jako leták, nezapomeňte se vždy dohodnout s majitelem inzertní plochy, jinak by se jednalo o černou reklamu.

Sepsaný inzerát můžete nechat zveřejnit na speciálních serverech s nabídkou pracovních míst. To bývá většinou zpoplatněné. Výhodou těchto stránek je ale velká návštěvnost, a tudíž i velká pravděpodobnost, že se vám brzy někdo ozve.

Buďte připraveni
Na odpovědi uchazečů reagujte co nejdříve. Odpovídat můžete e-mailem, efektivnější je ale telefonát. Mějte vyčleněný čas na pohovory, vše pak půjde lépe.

Odpovídejte i na zaslané odpovědi nevyhovujících kandidátů. Jim ušetříte nervy a sobě dobrou pověst firmy. Je slušnost v případě zamítavé reakce uvést důvod, proč uchazeč nebyl přijat, tedy například: „Dali jsme přednost jinému uchazeči s delší dobou praxe.“ nebo „Upřednostnili jsme kandidáta s vyšším stupněm vzdělání.“.

A co dál?
Aby se vám inzerát psal co nejlépe, připravili jsme pro vás praktický návod s užitečnými tipy. Vezměte si ho k ruce, než začnete psát.

Příští měsíc vám poradíme, co dělat, až vám začnou chodit životopisy uchazečů. To nejdůležitější se dočtete v článku Naučte se číst v životopisech a vyberte si správné uchazeče.

Chcete více chytrých rad pro své podnikání a užitečné nástroje? Sledujte náš web průběžně, ať jste pořád o krok napřed před konkurencí.


Zpět