46. díl: Jak fungují algoritmy na sociálních sítích

V předvánočním období jsou sociální sítě jedním z nejefektivnějších marketingových kanálů. To ale zároveň znamená, že je reklamní prostor přímo zahlcen vaší konkurencí. Pokud chcete zvýšit dosah svých příspěvků, musíte vědět, na jakých principech sociální sítě fungují.

Working,Data,Analytics,And,Data,Management,Systems,And,Metrics,Connected

Proč je důležité rozumět algoritmům na sociálních sítích

Žádná sociální síť se bez algoritmu neobejde. Na sociálních sítích je neuvěřitelné množství obsahu, a právě algoritmus přizpůsobuje zobrazované příspěvky konkrétnímu uživateli. Tím vytváří z bezbřehé platformy atraktivní médium šité každému na míru. Algoritmus určuje nejen to, kolika lidem a komu přesně se váš post zobrazí, ale také to, kolik vás bude stát placená propagace.

7 principů, které vám pomůžou pochopit sociální sítě

V první řadě je potřeba říct, že každá sociální síť má své vlastní algoritmy, které navíc neustále mění a přísně je tají. Neexistuje proto žádný univerzální recept, který stačí zkopírovat a máte vyhráno. Existuje však několik obecných doporučení, která vycházejí ze samotné podstaty toho, proč vůbec sociální sítě existují a na jakém byznys modelu stojí.  

Strategické plánování

Jako každá marketingová činnost, i administrace firemních profilů na sociálních sítích je strategická a dlouhodobá práce. Definujte si proto, čeho chcete dosáhnout, jakou cílovou skupinu chcete oslovit a jaký typ obsahu jim chcete doručovat.

Tím nejen budujete svůj brand, ale i komunitu věrných fanoušků a sledujících, což je důležitý faktor pro algoritmy. Konzistentnost a pravidelnost dokáží sociální sítě náležitě ocenit.

Sociální sítě bojují o čas uživatelů

Základním cílem každé sociální sítě je to, aby na ní uživatelé trávili co nejvíce času. Důvod je prostý – čím více času, tím více reklam. A proto ocení příspěvky, které upoutají pozornost na delší dobu a motivují k aktivitě. Snažte se proto vytvářet kreativy, u kterých uživatelé stráví co nejvíce času. Sázkou na jistotu je v tomto ohledu video.

Se svými fanoušky budujte vztah, nesnažte se je spamovat prodejem zboží. Algoritmy si totiž pamatují, jak v minulosti s vašimi příspěvky fanoušci interagovali, a pokud dojde k dlouhodobému poklesu, napravuje se to jen stěží.

Interakce je základ

Další pravidlo, které platí pro všechny sociální sítě, zní: čím více interakcí, tím větší dosah. Interakcí se myslí „lajk“, komentář nebo sdílení – přičemž právě sdílení je považováno za nejhodnotnější typ interakce, a navíc se díky němu váš obsah dostane k širšímu okruhu uživatelů. Ovšem pozor, pokud budete interakcí podmiňovat například nějakou soutěž, efekt bude přesně opačný. Interakce by tedy měla být přirozená, čehož lze dosáhnout pouze kvalitním, kreativním a originálním obsahem.  

Sociální sítě hodnotí i vaše interakce. Proto reagujte na komentáře, lajkujte relevantní posty, diskutujte ve skupinách s podobným zaměřením, ptejte se a odpovídejte.  

Co uživatel, to jiné preference

Algoritmy se snaží personalizovat zobrazené příspěvky pro každého uživatele, aby na dané síti našel „svůj“ obsah a strávil zde co nejvíce času. To, co by mohlo daného uživatele zajímat, sítě predikují na základě jeho dřívějších interakcí, zájmů a zájmů jeho přátel. Pokud s vaší stránkou nějaký uživatel interaguje pravidelně, velmi pravděpodobně mu bude sociální síť váš obsah nabízet prioritně. To ale platí i naopak – pokud se někomu váš obsah opakovaně zobrazí a zůstane bez reakce, sociální síť vás v jeho feedu upozadí.

S obsahem proto příliš neexperimentujte a snažte se jej vždy přizpůsobit své cílovce, aby pro ni byl, a hlavně také zůstal relevantní.

Obsah přizpůsobte konkrétní sociální síti  

Jak jsme již nastínili, každá síť má své vlastní algoritmy, co je však ještě důležitější, každá má také jiné uživatele. Abyste tedy zaujali publikum a získali co nejvyšší engagement, musíte obsah přizpůsobit dané sociální síti.

  • Na Facebooku lidé hledají informace, zaujmout můžete příběhem s poutavou pointou.
  • Na Instagramu si dejte záležet na krásných a inspirativních vizuálech, carousely udrží pozornost uživatele po delší dobu.  
  • Na TikToku zvolte zábavná videa s překvapivým efektem, která zrcadlí hodnoty generace Z.  
  • Na LinkedIn se mohou vyjadřovat autority a osobnosti z oboru na aktuální a důležitá témata.  

Buďte jedineční

Dalším pravidlem, které lze považovat za univerzální, je originalita. Propagace na sociálních sítích je bojem o pozornost a pouze pokud se odlišíte od konkurence, můžete vyniknout v množství dalšího obsahu.

Zamyslete se, jakou přidanou hodnotu můžete uživatelům nabídnout, sledujte trendy a buďte vždy o krok napřed před konkurencí.

Placenou kampaní podpořte nejúspěšnější příspěvky

Častou chybou je, že podnikatelé se snaží podpořit placenou reklamou posty, které nemají dostatečný dosah. Ale právě kvalitní a relevantní příspěvky s vysokým organickým dosahem mají nejnižší cenu za reklamu a i s malým rozpočtem je můžete dostat k velkému množství lidí.  

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Na čem naopak tolik nezáleží a čeho se vyvarovat?

Mnoho podnikatelů dbá na důsledné publikování v „top“ časech, uvádění co nejvíce hashtagů, dodržování doporučené délky textu apod. Tyto faktory skutečně ovlivňují dosah příspěvků, ale mnohem méně, než by se mohlo zdát. Pokud je obsah kvalitní, obejde se i bez těchto doporučení, a naopak, pokud je nekvalitní, nepomůže mu nic.

Kromě toho, že sociální sítě na základě výše uvedených kritérií zvyšují dosah příspěvků, existují i určité „prohřešky“, které sítě penalizují nižším dosahem. Co byste tedy měli v kampaních vynechat?

  • Clickbaity,
  • odkazy na nerelevantní weby,
  • porušení zásad dané sítě,
  • vybízení k nepřirozené interakci apod.

Pokud půjdete algoritmům „na ruku“, získáte mnohem větší dosah s menšími investicemi. Přemýšlet nad tím, jak sociální sítě fungují, se vám při budování marketingové strategie rozhodně vyplatí.

Stručně
  • Každá sociální síť má své vlastní algoritmy, které navíc neustále mění a přísně je tají. Neexistuje proto žádný univerzální recept, existuje však několik obecných doporučení.
  • Definujte si, čeho chcete dosáhnout, jakou cílovou skupinu chcete oslovit a jaký typ obsahu jim chcete doručovat. Konzistentnost a pravidelnost dokáží sociální sítě náležitě ocenit.
  • Základním cílem každé sociální sítě je to, aby na ní uživatelé trávili co nejvíce času, a proto ocení příspěvky, které upoutají pozornost na delší dobu a motivují k aktivitě.
  • Další pravidlo zní: čím více interakcí, tím větší dosah. Interakce by měla být přirozená, čehož lze dosáhnout kvalitním, kreativním a originálním obsahem.
  • Pokud s vaší stránkou nějaký uživatel interaguje pravidelně, velmi pravděpodobně mu bude sociální síť váš obsah nabízet prioritně. To ale platí i naopak.
  • Abyste získali co nejvyšší engagement, musíte obsah přizpůsobit dané sociální síti a cílovým skupinám, které na ni chodí.
  • Propagace na sociálních sítích je bojem o pozornost a pouze pokud se odlišíte od konkurence, můžete vyniknout v množství dalšího obsahu.
  • Kvalitní a relevantní příspěvky s vysokým organickým dosahem mají nejnižší cenu za reklamu a i s malým rozpočtem je můžete dostat k velkému množství lidí.