Průvodce pro freelancery: Jak budovat osobní značku
Práci na volné noze volí čím dál tím více lidí. Pracovat jako freelancer totiž přináší celou řadu výhod, například v podobě časové flexibility, nezávislosti na místě i vyššího výdělku. Pokud se však chce člověk jako freelancer prosadit, musí se umět prezentovat. V tomto článku vám přiblížíme základy pro tvorbu osobní značky, díky kterým nebudete muset neustále bojovat o zakázky, ale firmy si vás najdou samy.
Freelanceři jsou mezi firmami stále oblíbenější
Vzhledem k tomu, že firmy neustále hledají způsoby, jak zefektivnit a zlevnit běžný provoz, čím dál tím častěji outsourcují profesionály na volné noze. Což ostatně dokazují i statistiky z loňského roku, podle kterých zaměstnavatelé přehodnocují přístup ke klasickému zaměstnaneckému poměru a jsou přístupnější ke sdílení. Nejčastěji spolupracují právě s freelancery, kteří pracují na IČO. Pro firmy je výhodné najímat freelancery vzhledem k větší míře flexibility, ať už je řeč o možnosti nárazové spolupráce nebo jednodušší administrativě. Totéž ostatně platí i pro samotné freelancery.
Proč budovat jako freelancer osobní brand?
Firmy a soukromníci velmi často navazují spolupráci s freelancery na základě doporučení, referencí nebo osobního webu, proto je budování osobní značky nesmírně důležité. I přesto, že vybudovat značku stojí čas i úsilí, díky osobnímu brandu můžete výrazně zvýšit svou hodnotu i cenu za služby. V případě, že chcete ve svém oboru patřit mezi nejvýraznější tváře, je osobní brand naprostou nezbytností.
Základy pro tvorbu osobní značky
Pokud chcete začít budovat osobní značku, v první řadě musíte definovat vlastní zaměření, přednosti, hodnoty, jedinečnost a konkurenční výhody. S tímto vám pomůže analýza konkurence a také analýza trhu, kterou by měl provést každý začínající podnikatel. Důležité je také vědět, jak cílit svou propagaci, proto byste měli dobře poznat svého zákazníka a uzpůsobit mu styl komunikace.
Kde se prezentovat a jak?
V následujících řádcích si přiblížíme, kde se prezentovat a jak.
Webové stránky
V současnosti jsou osobní webové stránky nedílnou součástí podnikatelské činnosti. Díky nim se freelancer může navenek prezentovat v online světě. Webové stránky by měly obsahovat váš osobní příběh a vaše zaměření, informace o realizaci významných projektů, doklady o profesní způsobilosti v podobě certifikátů a ocenění a reference zákazníků. Odborníci také radí webové stránky doplnit profesionálním fotoportrétem, který vás vystihuje a zaujme zákazníky na první pohled.
TIP: Interakce se zákazníky
Na webu by neměly chybět ani prvky umožňující interakci se zákazníkem. Tedy kontaktní formuláře, možnost přihlášení se k odběru informativních e-mailů nebo možnost vyplňování recenzí. Tyto prvky vám umožní rozšířit portfolio potenciálních klientů a podpoří vaši obchodní komunikaci.
Sociální sítě
Dalším místem, kde byste měli prezentovat svou práci, jsou sociální sítě. Nejznámější sociální sítí pro podnikatele je LinkedIn. Vzhledem k tomu, že tato sociální síť slouží jako profesní životopis, je důležité zde vyzdvihnut především pracovní zkušenosti a odbornost. K business propagaci je vhodný i Instagram a Twitter, díky němuž můžete vytvořit komunitu nových zákazníků, se kterými budete v interakci. Své zákazníky můžete oslovit samozřejmě i pomocí Facebooku, kde je možné vytvořit si firemní profil.
Freelanceři k propagaci hojně využívají i YouTube. Zde můžete na internetový kanál umísťovat svá vlastní videa nebo vkládat reklamní spoty do videí jiných uživatelů.
Blog/vlog
Do povědomí svých klientů se můžete dostat také pomocí blogových článků, případně vlogu. Je však třeba myslet na to, že je nutné blog/vlog průběžně aktualizovat, strategicky ho rozvíjet a pravidelně přidávat nový obsah, který je pro vaši cílovou skupinu zajímavý.
Networking
Dalším způsobem, který vám může pomoci získat nové klienty, je networking, jehož úkolem je sdružování lidí, kteří si pomáhají při budování vlastních obchodních kontaktů nebo sítí. Účastnit se můžete například networkingových akcí Podnikatelského klubu Smart Network nebo networkingů Business for Breakfast.
Portály, na kterých můžete nabízet své služby
Prezentovat se můžete samozřejmě také na jednom z mnoha portálů určených právě pro freelancery. Pojďme si některé z nich ve zkratce představit.
Navolnenoze.cz
Jedním z nejznámějších českých katalogů freelancerů je katalog navolnenoze.cz. Tento portál funguje už od roku 2005 a v současnosti sdružuje 1050 freelancerů a pyšní se stovkami tisíc návštěvníků ročně. Placené členství stojí 3300 Kč ročně, katalog je rozdělený do několika kategorií podle zaměření, a sice na cestování, finance, grafiku, jazyky, média, obchod, počítače, podnikání, řemesla, společnost, techniku a vzdělávání.
Robeeto.com
Pokud pracujete v oblasti vzdělávání a úpravy textů, grafiky a foto/videa nebo péče o děti, domov a zahradu, beauty a wellness nebo fitness, můžete se také zaregistrovat do katalogu Robeeto. Základní členství na těchto stránkách je zdarma, za členství PROFI nyní zaplatíte akční cenu 49 Kč na tři měsíce.
Webtrh.cz
Dalším známým českým katalogem freelancerů je webtrh.cz, který byl založený už v roce 2008. Tento portál vznikl s cílem sdružovat komunitu osob spojených s internetovými obchody a projekty. Webtrh.cz se zaměřuje zejména na prodej a koupi webových domén, v sekci nabídek a poptávek lidé nejčastěji nabízejí a poptávají služby spojené s vývojem a programováním, grafikou, ale také s texty nebo foto a videoobsahem pro weby.
Epoptavka.cz
Další možností, kde najít nabídky práce, je portál epoptavka.cz. Jedná se o největší poptávkový systém v České republice, který využívá více než 270 000 dodavatelů ze všech oborů podnikání. Aktuálně se v databázi nachází přes 1,2 milionů poptávek, poptávky jsou rozděleny do 803 kategorií a dosahují obratu 154 miliard korun ročně.
Freelance-market.cz
Freelancery zprostředkovává i portál freelance-market.cz, který byl vyvinutý společně s německým nositelem Nobelovy ceny za ekonomii Reinhardem Seltenem. Průměrný freelancer přes tento portál obdrží každé dva měsíce jednu poptávku a portál zprostředkuje měsíčně zakázky za zhruba 500 000 Kč.
Tipy spojené s budováním značky
Na závěr přinášíme ještě několik tipů, jak vybudovat úspěšnou osobní značku.
Vizuální identita
Věděli jste, že tři čtvrtiny informací, které přijmete každý den, jsou vizuálního charakteru? Naše oči denně zaznamenají zhruba 20 000 vizuálních stimulů, paměť si jich však do konce dne uchová jen okolo 10. A tak platí, že ten, jehož značka je vizuálně zapamatovatelná a identifikovatelná, vyhrává. Proto je jednotná vizuální identita nesmírně důležitá. Vizuální identitu utváří například logo, barvy, písmo, webové stránky nebo personifikace sociálních sítí.
Ukažte, že jste v oboru profesionál
Lidé si chtějí najímat freelancery, kteří své práci opravdu rozumí. Přesvědčte je proto o tom, že jste ve svém oboru profesionál. Ve svých blogových článcích a příspěvcích na sociálních sítích přinášejte novinky z oboru a zdůrazněte svůj profesionální pohled na trendy v oboru. V komunikaci se svými zákazníky buďte osobní a sebevědomí, ale ne arogantní.
Neustále se vzdělávejte
Pokud chcete být krok před svou konkurencí, musíte se neustále vzdělávat, ať už prostřednictvím kurzů, knih nebo webinářů. Osobní rozvoj a důraz na vzdělávání je totiž pro freelancery zcela zásadní. Pokud nebudete obeznámeni s nejnovějšími trendy a novinkami ve svém oboru, zákazníci mohou dát přednost vaší konkurenci.