Co obnáší inspekce práce a jak se na ni připravit

V dnešní době mají zaměstnavatelé nepřeberné množství povinností, jejichž dodržování hlídá řada kontrolních orgánů. V dnešním článku se zaměříme na kontroly z inspektorátu práce, jejich průběh a možné sankce.

Kdy může přijít kontrola ze Státního úřadu inspekce práce (SÚIP)?

Inspektorát práce může zahájit kontrolu u jakéhokoliv zaměstnavatele (právnické i fyzické osoby), tedy i tam, kde je pouze jeden zaměstnanec. Kontroly z inspektorátu práce mohou být plánované (pravidelné kontroly náhodně vybraných subjektů), nebo neplánované (na základě podnětu zaměstnance nebo odborové organizace, přičemž totožnost podatele je utajena). V obou případech je však zaměstnavatel zpravidla o kontrole předem informován. Výjimkou jsou situace, kdy by mohlo předchozí oznámení kontroly ovlivnit její výsledek, zejména pak při podezření na nelegální zaměstnávání, kdy kontrola probíhá neohlášeně.

Zaměstnavatel je navíc povinen hlásit inspektorátu práce všechny vážné pracovní úrazy, kdy rovněž následuje kontrola zaměřená na BOZP.

Průběh kontroly

Inspektorát práce většinou sdělí předem, jaké oblasti budou kontrolovány, aby mohl zaměstnavatel připravit potřebné dokumenty. Během kontroly musí být přítomna kontrolovaná osoba nebo její zástupce (např. člen statutárního orgánu).

Inspektor má právo vstupovat do objektů zaměstnavatele, ověřovat totožnost osob, požadovat informace (včetně utajovaných), doklady a další písemnosti (pracovní smlouvy, evidenci pracovní docházky, dokumentaci BOZP, dokumenty o zdravotní způsobilosti zaměstnanců apod.). Může také odebírat vzorky, pořizovat fotografie a videozáznamy a vést rozhovory se zaměstnanci bez přítomnosti dalších osob.   

Hlavní oblasti kontroly

Cílem Státního úřadu inspekce práce je dle Zákona o inspekci práce (zákon č. 251/2005 Sb.) kontrola dodržování pracovněprávních předpisů a bezpečnosti práce. Mezi hlavní oblasti kontroly tak patří:

  1. dodržování podmínek pracovněprávních vztahů, jako je odměňování zaměstnanců včetně příplatků, odstupného, náhrad mezd a výdajů,
  2. dodržování maximální pracovní doby a doby odpočinku,
  3. dodržování bezpečnosti práce a kontrola příčin pracovních úrazů,
  4. odhalování nelegálního zaměstnávání,
  5. dodržování zvláštních podmínek pro zaměstnávání těhotných zaměstnankyň, mladistvých zaměstnanců, zaměstnanců pečujících o děti nebo o jinou osobu závislou na péči.

Dále může inspektor práce kontrolovat plnění povinného podílu, plnění povinností v oblasti ochrany oznamovatelů, plnění podmínek pro provoz firemní dětské skupiny, ale také dodržování nároků zaměstnanců vyplývajících z firemních vnitřních předpisů a kolektivních smluv.

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Co naopak nespadá do působnosti SÚIP?

Inspektoři práce nemají pravomoc kontrolovat:

  • plnění daňových a odvodových povinností zaměstnavatele – spadá do působnosti finančního úřadu, ČSSZ a zdravotních pojišťoven,
  • dodržování hygienických požadavků na pracovišti – spadá do působnosti krajských hygienických stanic,
  • uznání pracovního úrazu a nemoci z povolání – spadá do působnosti zdravotnických zařízení, případně hygienických stanic,
  • pomoc zaměstnancům při platební neschopnosti zaměstnavatele – spadá do působnosti Úřadu práce.

Co je výsledkem kontroly?  

Výsledkem kontrolyje protokol, který zaměstnavatel obdrží do 30 dnů (maximálně do 60 dnů v obzvlášť složitých případech). V protokolu je uveden stav kontrolovaných oblastí, porušené předpisy a pokyny k odstranění zjištěných nedostatků včetně závazných lhůt. Odstranění nedostatků následně inspektor zkontroluje.

Pokud kontrola odhalí závažná porušení předpisů, případně nedojde k odstranění nedostatků ve stanovené lhůtě, může SÚIP zaměstnavateli uložit i sankce:

  • Pokuta: Jde o nejčastější typ sankce a pokutu může inspektor udělit i za nesoučinnost. V roce 2023 provedl Státní úřad inspekce práce téměř 20 tisíc kontrol a uložil pokuty v celkové výši přes 366 milionů korun.
  • Zákaz nebo omezení provozu: K úplnému zákazu či omezení provozu se přistupuje, pokud zaměstnavatel porušuje pravidla způsobem, který bezprostředně ohrožuje zdraví a životy.

Proti výsledkům kontroly se můžete písemně odvolat do 15 dnů od doručení protokolu.

Stručně
  • Inspektorát práce může zahájit kontrolu u jakéhokoliv zaměstnavatele. Kontroly z inspektorátu práce mohou být plánované (pravidelné kontroly náhodně vybraných subjektů), nebo neplánované (na základě podnětu).
  • Inspektor má právo vstupovat do objektů zaměstnavatele, ověřovat totožnost osob, požadovat informace (včetně utajovaných), doklady a další písemnosti, odebírat vzorky, pořizovat fotografie a videozáznamy a vést rozhovory se zaměstnanci.
  • Mezi hlavní oblasti kontroly patří dodržování podmínek pracovněprávních vztahů, maximální pracovní doby a doby odpočinku, dodržování bezpečnosti práce a odhalování nelegálního zaměstnávání.
  • Výsledkem kontroly je protokol, který obsahuje stav kontrolovaných oblastí, porušené předpisy a pokyny k odstranění zjištěných nedostatků včetně závazných lhůt.
  • Pokud kontrola odhalí závažná porušení předpisů, případně nedojde k odstranění nedostatků ve stanovené lhůtě, může SÚIP zaměstnavateli uložit i pokutu nebo zákaz činnosti.

Zpět