Fotografie na webu aneb Vizuální stránka prodává
Věděli jste, že je k dnešnímu dni na internetu neuvěřitelných 1,74 bilionů webových stránek? A jen těch s českou doménou CZ je už skoro 1,3 milionů. Aby vaše webové stránky v těchto obrovských číslech nezapadly, je třeba odlišit se a zaujmout v prvních několika vteřinách. Ne nadarmo se říká, že vizuální stránka prodává, velkou pozornost byste proto měli věnovat fotografiím na vašem webu.
Není fotografie jako fotografie
Možností, jak získat fotografii na web, je hned několik. V první řadě můžete využít volné nebo placené fotobanky. Další variantou je najmutí profesionálního fotografa a v neposlední řadě můžete fotografie na web nafotit sami. Pojďte se s námi podívat, jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých variant.
Fotografie z volných fotobank
Jednou z možností, jak doplnit svůj web o poutavé obrázky ve vysoké kvalitě, je využití free fotobank, které nabízejí obrázky zcela zdarma. I přesto, že se tato varianta, která vás nic nebude stát, jeví jako ideální, při používání těchto fotek hrozí několik rizik. Na co si dát pozor?
Použití stejné fotky jakou má konkurence
Vzhledem k tomu, že je počet fotografií na volných fotobankách omezený, může snadno dojít k tomu, že použijete stejnou fotografii jako vaše konkurence. Před tím, než tedy fotografii vyberete, zkuste se vyvarovat těm, které už má na webu někdo jiný. Nejčastěji se jedná o fotografie na prvních stránkách fotobank. Myslete na to, že jedinečnost a neokoukanost se dnes cení více než cokoliv jiného.
Neosobní snímky
Pomocí reálných fotografií dokážete vytvořit se svými zákazníky mnohem snadněji pouto než ve chvíli, kdy zvolíte neosobní a příliš strojené snímky z fotobanky. To ostatně dokazuje i studie Jacoba Nielsena, která potvrzuje, že jsou snímky reálných zaměstnanců firmy pro čtenáře podstatně zajímavější.
Vybrání vhodného obrázku zabere dost času
Najít naprosto ideální fotografii, která vám bude vyhovovat všemi detaily i kvalitou a rozměry, je velmi náročné. Počítejte s tím, že budete pravděpodobně muset projít více fotobank. Vyhraďte si proto na hledání dokonalých obrázků dost času.
Nejisté autorství
Je na snímku, který jste si vybrali, uvedený autor? V případě free fotobank neexistuje jistota, že dal autor souhlas k použití fotografie. Při stažení těchto fotografií tak nezískáte žádnou záruku ani smlouvu k použití.
TIP: Podívejte se, kde všude je fotografie umístěna
Pokud se přeci jen rozhodnete pro použití fotografie z volné fotobanky, použijte vyhledávače TinEye.com a Google Images, díky kterým zjistíte, kde je snímek umístěný a vyvarujete se tak tomu, abyste použili stejný snímek jako vaše konkurence.
Nejoblíbenější volné fotobanky
Mezi nejoblíbenější free fotobanky u nás patří Pixabay, Unsplash, PikWizard, Pexels nebo Shutterstock. Tyto fotobanky nabízejí také placené obrázky ve vysoké kvalitě.
Placené fotobanky
Placené fotobanky na rozdíl od free fotobank nabízí obrovské množství nejrůznějších fotografií, největší z nich disponují až 300 miliony obrázky. Díky praktickým filtrům navíc požadované obrázky najdete poměrně rychle a některé fotobanky poskytují také nástroj na rychlou úpravu zakoupených snímků. Mají však i nevýhody. Mezi ty patří možnost, že je opět může použít konkurence, i prostý fakt, že často působí dost strojeně. V neposlední řadě se také nejedná o levnou záležitost. Top fotobanky si za jedinou fotografii často účtují vysoké částky.
Pozor na fotografie z Googlu a Seznamu
I Google a Seznam umožňuje vyhledat obrovské množství obrázků. Tyto obrázky však nepatří ani jedné z firem a často se k nim vážou různé licenční podmínky. Při použití obrázků pro komerční účely pak hrozí vysoké pokuty.
Profesionální fotograf
Především v případě produktových fotografií se vám jednoznačně vyplatí investice do profesionálního fotografa. Jak vybrat toho pravého? Při výběru je důležité, aby se fotograf ztotožňoval s vaší značkou a aby vám sedl styl jeho fotografií. Krok vedle neuděláte, když se s fotografem setkáte a ukážete mu produkty a objasníte mu svou představu. Fotograf by sám měl přijít s nápadem, jak fotografie nafotí.
Několik tipů pro produktové fotografie
Nejdříve je důležité ujasnit si, jak chcete fotografie pojmout. Variant máte hned několik. Produkty můžete nafotit na bílém pozadí, v interiéru i exteriéru. Je však důležité dodržet jednotný styl, který by měl odpovídat celkovému vizuálnímu stylu vaší značky. O tom, že se jedná o stejnou značku, by měly svědčit nejen produktové fotografie, ale také příspěvky na sociálních sítích nebo e-maily rozesílané zákazníkům.
Fotografie fotíte sami
Rozhodli jste se, že fotografie nafotíte sami? Nejdříve si dobře promyslete, jestli máte potřebné zkušenosti i vybavení. Nezapomeňte na to, že v případě produktových fotografií si zákazníci všimnou každé nesrovnalosti. Na prvním produktu si nejdříve otestujte různá nastavení fotoaparátu a fotografie si prohlédněte vždy na počítači. Jedině díky velké obrazovce se budete moci správně rozhodnout, které nastavení působí nejlépe.
Postprodukce
Nafocení produktů by měla následovat postprodukce. Fotografie můžete upravit pomocí free programů (Canva, Photoshop, Pixlr) nebo ideálně placených editorů (Affinity Photo, Pixlmator Pro), které nabízejí více možností. Na snímcích byste měli upravit jas, kontrast, vyretušovat případné drobné vady a jemně upravit barevnost. Nedoporučují se však zásadnější zásahy do fotografií. Zákazníci by vás mohli obvinit z toho, že produkt vypadá jinak než na obrázku.
Jak fotografie na web a e-shop nahrát?
Vzhledem k rychlosti načítání webu myslete na to, že fotografie nesmí mít desítky megabitů. Je tedy důležité zvolit kompromis mezi kvalitou a velikostí fotografie. Ideální je umožnit zákazníkům zvětšit si fotografii nebo mít v albu ofocené detaily. Fotografie by také měly zachycovat produkt z co nejvíce úhlů. S množstvím fotografií jednoho produktu to však nepřehánějte. Volte jen ty, které mají informační hodnotu.
Pojmenování fotografií a popisy
Vyhněte se strojovým názvům fotografií, pojmenujte je ideálně tak, aby zahrnovala klíčová slova, nezapomeňte také vyplnit alternativní popisky, díky čemuž vylepšíte pozici svého webu ve vyhledávačích.