21. díl: Je podle vás firemní blog zbytečnost? Podívejte se na 5 důvodů, které změní váš názor
Mnoho podnikatelů neví, jaké výhody firemní blog přináší, a proto raději investují do klasické inzerce. Ta ale v dnešní době už jednoduše nestačí. Asi už jste slyšeli o reklamní slepotě – pouhou produktovou propagaci lidé totiž snadno přehlédnou a jenom málokdy je přesvědčí k nákupu. Vsaďte proto na modernější způsoby komunikace, mezi které patří i firemní blog. Co vám tento marketingový nástroj přinese?
SEO, SEO, a ještě jednou SEO
Aby váš web nebo e-shop zákazníci na internetu našli, potřebujete zapracovat na optimalizaci pro vyhledávače neboli SEO (z anglického search engine optimization). Google nebo Seznam totiž upřednostňují stránky, které mají bohatý, aktuální a užitečný obsah. Bez firemního blogu ale takový obsah vytvoříte jen stěží.
Na blogu můžete neustále přidávat nové příspěvky, které budou obsahovat další a další relevantní klíčová slova, která rozšíří vaši cílovou skupinu. Pokud například prodáváte kola a jedinými texty jsou produktové popisky, vyhledávače váš web zobrazí pouze po zadání dotazů jako „prodej kol Jihlava“ nebo „Author Pegas 2020“.
Na blogu ale můžete obsah přizpůsobit širokému spektru vyhledávacích dotazů, například bezpečnost cyklistů v silničním provozu, kdy pořídit dítěti první kolo, cyklovýlety v ČR, na kole do práce, povinná výbava cyklistů a mnoho dalších. Blog přináší i široké možnosti pro výměnu odkazů (tzv. linkbuilding), která pozici vašeho webu ve vyhledávání ještě zlepší.
TIP: Přečtěte si náš článek, jak na kvalitní SEO krok po kroku.
Pravidelný obsah pro sociální sítě, který se bude šířit sám
Lámete si hlavu nad tím, co postovat na vaše sociální sítě? Produktové nabídky pro uživatele sociálních sítí většinou nejsou příliš atraktivní, příspěvky zůstávají bez reakce, fanoušků nepřibývá a placená propagace je čím dál dražší… Příspěvky z blogu mají na sociálních sítích zpravidla mnohem větší organický dosah než produktová inzerce, a díky tomu i levnější cenu za placenou část propagace.
Prostřednictvím sdílení blogových příspěvků navíc můžete jednoduše získat nové zákazníky – navnadíte je zajímavou informací v článku, kterou budou sami sdílet a virální kampaň zcela zdarma je na světě.
Vztah se zákazníky na prvním místě
Blog přináší prostor pro pravidelný kontakt se zákazníky, který nelze ničím nahradit. Obzvláště u e-shopů může anonymita a neosobní přístup vzbuzovat nedůvěru. Přinášejte svým fanouškům užitečné rady a tipy, které jim zážitek ze zakoupeného produktu ještě zlepší. Buďte osobní a autentičtí, vyprávějte příběh vaší firmy a odhalujte zákulisí vašeho provozu. Ukažte, že vás vaše práce baví a budete bavit i své zákazníky – nadšení je nakažlivé.
TIP: Přečtěte si náš článek o tom, jak prodávat emoce.
Pro váš branding je blog naprosto stěžejní nástroj. Pomůže vám komunikovat vaše hodnoty, názory nebo styl. Díky správně zvolenému obsahu a „tone of voice“ podpoříte obraz vaší značky a oslovíte svoji cílovku.
Staňte se profíkem ve své oblasti
Důvěra zákazníků je tou nejvzácnější komoditou všech obchodníků. Lidé si mohou na internetu vybírat z milionů produktů a jednoduše si udělat obraz o jejich ceně i kvalitě. Jak je tedy zaujmout? Buďte profíkem číslo jedna.
Lidé si za produkt rádi připlatí, pokud vědí, že jej kupují od profesionálů. Dobrá rada je zkrátka nad zlato. Dokažte svým zákazníkům, že opravdu víte, co prodáváte. Poraďte jim, jak nejlépe umíte a zajímejte se o jejich individuální požadavky. Poučený zákazník je navíc dobrý zákazník – pokud mu vysvětlíte, jak může kvalitní helma zvýšit bezpečnost na kole, určitě si nepořídí tu nejlevnější.
TIP: Spolupracujte s influencery
Pokud ještě nemáte vybudovaný dostatečně silný brand a bojujete se silnou konkurencí, mohou vám pomoct influenceři v dané oblasti. Pokud váš článek bude sdílet uznávaný odborník, máte vyhráno. Nemusí přitom jít o velké celebrity. Pro prodejce kol bude rozhodně prospěšnější biker s 2,000 followerů než modelka s milionem fanoušků. Podívejte se na náš článek o tom, jak vybrat správného influencera.
Zvyšte své prodeje
Blog vám tedy jednoznačně může zlepšit reputaci, vztahy se zákazníky i pozici ve vyhledávačích. Jak z toho ale vytěžit reálné prodeje? Ze čtenáře vašeho blogu se může velmi jednoduše stát zákazník, pokud víte, jak na to. Zahrňte do článku produktovou nabídku, ale nenásilně, ideálně prostřednictvím odkazu vloženého do vhodné fráze. Cílem blogu není prezentace produktu, ale vytvoření zájmu. Jak na to? Vraťme se k našemu příkladu s prodejem kol.
Pokud do své nabídky nově zařadíte cyklovozíky, napište článek o nejlepších cyklostezkách pro rodiny s dětmi v okolí vašeho města. Jednotlivé stezky můžete rozdělit podle náročnosti, aby si vybral každý. Do článku zařaďte odstavec o tom, že na výlety mohou lidé vzít i ty nejmenší ratolesti. Řešením je samozřejmě praktický a bezpečný cyklovozík, který se ve světě těší velké oblibě.
Čtenář tak bude mít mnohem větší motivaci si cyklovozík pořídit než v případě, kdybyste na něj pouze cílili produktovou reklamu. A jako bonus se k vašemu článku dostane každý, kdo do vyhledávače zadá dotaz na cyklostezky pro rodiny – taková cílovka je samozřejmě mnohem širší než skupina lidí, kteří hledají prodejnu cyklovozíků ve vašem městě.
Několik tipů na závěr
Jestli vás našich 5 důvodů přesvědčilo o důležitosti firemního blogu, podívejte se ještě na našich 5 tipů, jak na jeho tvorbu:
- Pište pouze v případě, že máte co říct: Blog není pouze o vyplnění bílých stránek. Nudné a neužitečné články vám nové zákazníky nepřivedou. Pokud vás múza nelíbá denně, nezoufejte a vsaďte na nižší frekvenci. Nikdy ale nenechte blog ležet ladem déle než měsíc.
- Mějte publikační plán: Pokud máte vytvořený seznam relevantních témat, udělejte si publikační plán. Příspěvky publikujte co možná nejpravidelněji, aby si čtenáři zvykli na pravidelný přísun novinek. V plánu zohledněte sezónnost témat a snažte se být co nejpestřejší – nepublikujte 5 článků o kolech pro děti po sobě, témata střídejte.
- Vzdělávejte se a neustále hledejte inspiraci: Být opravdovým profíkem je makačka a nikdo učený z nebe nespadl. Každý obor se vyvíjí, buďte proto neustále v obraze a sledujte trendy. Kdo přijde s novinkami jako první, má vyhráno.
- Vyčleňte si dostatečné personální kapacity: Kvalitní firemní blog není otázkou 15 minut týdně, a není to ani práce pro jednoho člověka. V ideálním případě budete potřebovat alespoň copywritera, grafika a markeťáka. Můžete to ale zvládnout i sami, pokud si vyčleníte dostatek času a zapojíte do tvorby blogu i další zaměstnance. Technik vám poskytne informace o nejnovějších trendech, prodavač nejčastější dotazy zákazníků, majitel příběh firmy apod.
- Dbejte na dobrý copywriting: Samozřejmostí by měly být texty, které se dobře čtou, jsou přehledně strukturované a plní svůj účel. Jak na to se dozvíte v našem článku.