Jak na finanční plánování na rok 2025 pro malé a střední firmy?

Finanční plánování je klíčové nejen pro velké firmy, ale také pro malé a střední společnosti, a to nejen v samotných počátcích podnikání, ale každý rok. Správně sestavený finanční plán firmám umožňuje definovat finanční cíle na další rok nebo získat lepší přehled o hospodaření. Jak finanční plán správně připravit?

Jaké jsou výhody finančního plánu pro malé a střední firmy?

Finanční plán by se dal nazvat klíčem k růstu a stabilitě firem. Nejenže firmy díky finančnímu plánování získávají přehled o svých příjmech a výdajích, ale pomáhá také optimalizovat investice a náklady, strategicky plánovat růst firmy a dosahovat dlouhodobých cílů.

Finanční plánování zahrnuje i identifikaci potenciálních rizik, firmy jsou tak lépe připraveny na možný pokles tržeb, neočekávané výdaje nebo ekonomické krize.

Co firmám hrozí, pokud podcení finanční plán?

Absence finančního plánu je spojena s několika možnými riziky. Jedná se zejména o nedostatek likvidity a problémy s cash flow, neefektivní alokaci zdrojů, přehlížení investičních příležitostí nebo snížení důvěryhodnosti v očích investorů a obchodních partnerů.

Bez finančního plánu se také může stát, že firma nebude mít vytvořené rezervy na případné krizové situace.

Proč plánovat finance na rok dopředu?

Roční finanční plánování je důležité z řady důvodů. Umožňuje predikovat příjmy a výdaje, se kterými bude firma v průběhu následujícího roku pracovat. Pomáhá také dosahovat stanovených cílů a může hrát i významnou roli při žádostech o financování ze strany investorů a bank.

Odborníci doporučují, aby se finanční plán sestavoval na kalendářní rok a vždy po jednotlivých měsících. Obecně totiž platí, že čím je delší období, na které je plán připraven, tím bývá jeho kvalita nižší.

Kdy a jak připravit kvalitní finanční plán na rok 2025?

„Finanční plán na budoucí rok je rozumné začít řešit již na konci roku aktuálního. Osobně začínám s plánem na další rok vždy v říjnu aktuálního roku, záleží však na velikosti firmy. Menší firmě, která nemá nijak složitou strukturu nákladů a příjmů, může stačit několik týdnů. Větší firmy mohou začít klidně půl roku dopředu i dříve,“ říká Tomáš Fabian, CFO ve společnosti Reservio.

A jak finanční plán připravit? Tomáš Fabian doporučuje postupovat následovně: „Mně osobně se vždy osvědčil přístup k plánu tzv. „bottom up“, kde se do plánování zahrnou všechny úrovně organizace. Vedoucí všech týmů si navrhnou své finanční plány, které se následně sloučí a revidují na úrovni nejvyššího vedení, které musí brát v potaz strategii na další rok. Nakonec se plán projde se všemi zúčastněnými. Všechny strany si vysvětlí svoje potřeby a nakonec plán odsouhlasí. Tento plán se v průběhu roku důkladně kontroluje a případně reviduje, pokud se objeví nečekané události, které mají zásadní vliv na fungování businessu jako takového (např. v minulosti pandemie COVID).“

Co by měl finanční plán na rok 2025 obsahovat?

Komplexní finanční plán by se měl skládat z několika částí:

  • Cíle a strategie: Finanční plán by měl vycházet z hlavních finančních a strategických cílů společnosti. Cíle by vždy měly být reálné a dosažitelné, patřit k nim může například expanze na zahraniční trh nebo rozšíření nabídky produktů.
  • Příjmy a výdaje: Odhadněte očekávané příjmy za rok 2025 na základě analýzy historických dat, poptávky nebo prodejních trendů. Součástí příjmů by měly být vlastní finanční prostředky, prostředky investorů i finance získané na dluh. Finanční plán by měl obsahovat i podrobný přehled všech výdajů, jako jsou mzdové výdaje, náklady na materiály a výrobu nebo marketingové výdaje. K tomu, aby firma dosáhla zisku, je nezbytné, aby příjmy převyšovaly výdaje.
  • Odhad cash flow: Součástí finančního plánu může být i tabulka cash flow, tedy odhad finančních toků, který je zásadní pro zajištění schopnosti plnit závazky a předcházet nedostatku hotovosti.
  • Analýza rizik: Ideální je, aby finanční plán obsahoval i identifikaci možných rizik a postup, jak tato rizika zvládat. Při sestavování finančního plánu by se vždy mělo počítat s finanční rezervou k pokrytí nečekaných výdajů.
Tip Potřebujete finanční prostředky pro rozvoj svého podnikání nebo zajištění provozních nákladů? S úvěry ČSOB nejste na podnikání sami. Půjčte si až 10 mil. Kč se zvýhodněnou sazbou od 6,9 % p. a.

Při tvorbě finančního plánu pracujte se třemi vývojovými scénáři

Pokud se chcete co nejlépe připravit na různé situace, pracujte s realistickým, optimistickým a pesimistickým scénářem. Základem realistického scénáře by měla být reálná čísla z předchozích let podnikání vaší firmy. Optimistický scénář předpokládá, že se vám bude dařit lépe, než jste plánovali, naopak pesimistický scénář počítá s možnými krizemi.

Díky těmto připraveným scénářům může firma přizpůsobit rozhodování aktuálním okolnostem, lépe řídit rizika a realističtěji plánovat rozpočet a cash flow.

Stručně
  • Finanční plán pomáhá firmám optimalizovat investice a náklady, strategicky plánovat růst firmy a dosahovat dlouhodobých cílů. Díky identifikaci potenciálních rizik jsou firmy lépe připraveny na možný pokles tržeb, neočekávané výdaje nebo ekonomické krize.
  • Absence finančního plánu může způsobit nedostatek likvidity a problémy s cash flow, neefektivní alokaci zdrojů, přehlížení investičních příležitostí nebo snížení důvěryhodnosti v očích investorů a obchodních partnerů.
  • Komplexní finanční plán by měl obsahovat cíle a strategie, očekávané příjmy a výdaje, odhad cash flow a analýzu rizik.
  • Při tvorbě finančního plánu pracujte se třemi vývojovými scénáři – realistickým, optimistickým a pesimistickým.

Zpět