4. díl: Facebook a Instagram: Jak získat více fanoušků a využít placenou propagaci

Jak získat fanoušky na Facebooku a sledující na Instagramu? A jak je to vlastně s tou placenou reklamou na těchto sociálních sítích? To jsou dvě otázky, které velmi zajímají nejen začínající podnikatele.

V minulém článku, který jsme také věnovali sociálním sítím, jsme sepsali obecné rady a tipy, jak komunikovat s fanoušky na sociálních sítích a popsali různé typy sociálních sítí. Nastínili jsme, že pokud chcete jít s dobou, tak vaše firma musí být na sociálních sítích vidět. 

Nyní se blíže podíváme na Facebook a Instagram a pustíme se hned do dvou témat, která podnikatele většinou nejvíce zajímají. Každý by chtěl věřit, že fanoušků zázrakem přibydou tisícovky za noc a že reklama na sociálních sítích je levná. No, optimismus nikomu brát nechceme, ale není to tak jednoduché, ale na druhou stranu ani nedosažitelné. Chce to jen čas a snahu. Ideálně i rozumný rozpočet na placenou propagaci. Jako podnikatel však čas, snahu i peníze vkládáte do svého podnikání každý den, tak proč by sociální sítě měly být výjimka? Výhodou je, že pokud se na ně zaměříte a správně vše uchopíte, může se vám tato investice skutečně vyplatit. Níže k tomu naleznete pár tipů. 

Fanoušci a sledující, jak je získat? 

  • Základem všeho je hodnotný obsah, bez toho se nepohnete. Takže si připravte dobré texty, relevantní informace, pěkné fotky a zajímavá videa. A taky pár pádných důvodů, proč zrovna vaše služba či produkt rozhodně stojí za to. 
  • Dejte zákazníkům vědět, že jste na sociálních sítích. Názvy vašich profilů společně s ikonkami Facebooku a Instagramu natiskněte na etikety vašich produktů, přidejte je na vizitky, dejte je do podpisu v e-mailu, do newsletterů a hlavně na váš web, kde by měly být ikonky Facebook a Instagram umožňující prokliknout se přímo na váš profil.  
  • I soutěže v rámci sociálních sítí vám mohou pomoci zvýšit povědomí o vaší značce a budovat fanouškovskou základnu. Zvlášť když soutěž bude vyhlašovat některý z oblíbených influencerů (označení lidí, kteří mají větší okruh sledujících a vliv na sociálních sítích, typicky se jedná o celebrity, sportovce či blogery) na svém profilu. Lidé vám však odběr musí dát dobrovolně. Podmínit účast v soutěži tím, že se soutěžící musí stát fanouškem vaší stránky na Facebooku či sledujícím na Instagramu, je proti pravidlům Facebooku. 
  • Stejně tak spolupráce s influencery, s lidmi, kteří mají na sociálních sítích vliv, vám může přinést příliv nových virtuálních přátel. Dejte si však pozor a vybírejte pečlivě osobu, se kterou spojíte svou značku. Ten správný influencer by měl mít sledující, kteří odpovídají vaší cílové skupině. Neřiďte se ale jen počtem sledujících, které influencer má, ale i svým osobním pocitem a sympatiemi. Skvělá spolupráce může být i s férovým influencerem, který sice má méně sledujících, ale zase jsou to sledující aktivní, poskytuje vám pravdivé údaje a svých fanoušků si váží. Navíc propagace na jeho profilu vám nezruinuje firemní kreditky. 
  • Dobře nastavená placená kampaň osloví vámi definované publikum reklamou za účelem získávání To se mi líbí.

Důležité: Často můžete narazit na nabídky, že si můžete fanoušky jednoduše koupit. Nedělejte to, nejedná se o reálné lidi, kteří by pro vás byli relevantní cílovou skupinou, ale jen o falešné profily, které vám nic nepřinesou. U firemních profilů by vám taková aktivita mohla dokonce i velmi ublížit a vést až k zablokování facebookového či instagramového  profilu. 

Placená reklama na Facebooku a Instagramu

Placená reklama na Facebooku a Instagramu je velmi široké téma, proto se zde dotkneme jen toho nejdůležitějšího, co by o ní měl každý moderní podnikatel vědět. 

Tvorba a správa kampaní, díky kterým se na Facebooku a Instagramu relevantnímu publiku zobrazuje reklama na různé firmy, probíhá ve Správci reklam Facebooku. Facebook má obrovskou výhodu v tom, že uživatelé mu servírují data sami. Vyplní své jméno, bydliště, věk a další informace o sobě zcela dobrovolně, rádi a pravdivě, protože na profil jim chodí jejich přátelé, kteří je znají. A co víc! Lidé Facebooku prozradí také své zájmy a přání prostřednictvím toho, co na Facebooku a Instagramu sledují. 

Facebook má tak k dispozici obrovské množství dat, která lze využít k cílení na různá publika. Potřebujete svými službami či produkty oslovit pouze muže, ve věku 20–50 let, kteří bydlí v Praze, mají partnerku, se kterou se nedávno zasnoubili, a zajímají se o luxusní vozy? Jen Facebook vám prostřednictvím svého Správce reklam umožní oslovit placenou reklamou přesně tuto skupinu lidí. 

Pokud není zbytí, použijte tlačítko Propagovat

Určitě jste si všimli, že u příspěvků máte k dispozici funkci Propagovat příspěvek, kterou najdete většinou v pravém dolním rohu. Díky ní můžete rychle zadat rozpočet, vyplnit, na jaké lidi chcete cílit, zadat údaje platební karty a začít propagovat. Pokud máte maličké rozpočty, potřebujete jednat rychle a nevyplatilo by se vám platit odborníka, pak s klidem můžete této služby využít. 

Náš TIP: Využijte možnosti založit si sekci obchod přímo na vaší facebookové stránce. Stačí zadat produkty a následně se vám pak otevře možnost označovat je přímo na fotkách u příspěvků. Pokud navíc propojíte svůj firemní facebookový profil se svým instagramovým profilem (musí být ale veden jako firemní profil, ne osobní) a vyberete jako zdroj produktů již zmíněný Facebook obchod, pak můžete snadno označovat produkty i u instagramových příspěvků. 

Vedení větších kampaní

Pokud ale chcete vést různé kampaně s různými účely (získávání fanoušků, přivádění návštěvnosti na web, nákupy v e-shopu, zvýšení povědomí o vaší značce a další), zvažte spolupráci s online marketingovým specialistou, který se zaměřuje na FB Ads, pro kterého je práce ve správci facebookových reklam denním chlebem. Případně pokud sami máte zájem, můžete dovednosti získat samostudiem v rámci online kurzů od Facebooku

Zde doporučujeme alespoň pro začátek spravovat kampaně pod vedením někoho zkušeného, protože špatně vedené kampaně vás mohou stát nemálo peněz a výsledek tomu nemusí odpovídat. Není výjimkou, že se pak na specialisty na facebookovou reklamu obrací lidé s tím, že zjistili, že najmout si profesionála je ve výsledku vyjde levněji.  

Tipy, jak na hezké příspěvky, které by bylo škoda nepodpořit placeně

  • Pokud nemáte k dispozici grafika, ale rádi byste si s příspěvky na Facebook a Instagram trošku vyhráli, můžete použít uživatelsky příjemný program Canva
  • Hodně inspirace a návodů vám také poskytne samotný Facebook v rámci svého Creator Studia

Zpět