18. díl: Export v době koronaviru a bezplatné služby CzechTrade
V současné situaci je více než jasné, že koronavirus bude mít ekonomický dopad na celý svět. Výrazný propad příjmů se kvůli uzavření hranic týká i českého zahraničního obchodu. Na koronavirovou krizi pohotově zareagovala agentura na podporu exportu CzechTrade, která spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu. Ta aktuálně nabízí několik typů bezplatných služeb. Jakým firmám tato pomoc pomůže a jak o ni zažádat?
S problémy se potýká více než tři čtvrtiny exportérů
Z údajů na stránkách Svazu průmyslu a dopravy vyplývá, že se zahraničními zakázkami mají problémy více než tři čtvrtiny českých exportérů. Téměř pětina firem přišla o všechny své zahraniční zakázky a s úbytkem zakázek bojuje více než 60 % firem.
Bezplatné služby CzechTrade
Agentura CzechTrade od poloviny března až do konce září 2020 nabízí hned několik typů bezplatných služeb v 58 zemích prostřednictvím pracovníků na pražské centrále i v zahraničí. Doposud o tyto služby zažádalo více než 350 nových firem. Mezi firmy, které využívají služby CzechTrade, patří například společnost Fatra, ELKOPLAST, ŠKODA TVC a stovky dalších.
Jaké bezplatné služby CzechTrade nabízí?
- Individuální exportní poradenství ve dvou až třech teritoriích. V této službě je zahrnutý screening trhu, sestavení databáze potenciálních klientů až na 10 firem, hrubá analýza konkurence a orientační ověření zajmu u třech místních firem.
- Asistence při řešení krizových situací v zahraničí, celní problematiky a dalších potíží při přepravě zboží přes hranice.
- Prezentace v Adresáři exportérů, která byla dříve určena jen klientům s placenou zakázkou.
- Online teritoriální a odborné semináře.
- Každodenní informační servis (užitečné informace a nabídky exportních příležitostí ze zahraničních trhů zaslané na mailovou adresu).
Kdo a jak může o pomoc zažádat?
O bezplatné služby CzechTrade mohou zažádat všichni exportéři, kteří se ocitli v nelehké situaci. Na stránkách czechtrade.cz vyberou svůj obor podnikání a mohou kontaktovat konzultanta telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu.
Jak by měli exportéři v současné situaci postupovat?
Podle generálního ředitele agentury CzechTrade Radomila Doležala by měly firmy zůstat i nadále v kontaktu se svými zahraničními odběrateli. I v tomto směru jim pomohou pracovníci v zahraničních kancelářích agentury.
Online exportní semináře
Velkou pozornost si získaly také exportní semináře pořádané CzechTrade. Hned první z nich, který byl zaměřený na Německo, jakožto nejdůležitějšího obchodního partnera, byl plně obsazený. V dubnu se plánují online semináře o státech Skandinávie a Latinské Ameriky a v květnu o Velké Británii, Francii, Mexiku, Belgii, Itálii nebo Španělsku.
Další informace pro exportéry
Exportéři naleznou aktuální informace, které souvisejí s epidemií koronaviru, také na stránkách www.businessInfo.cz, nebo mohou využít informační linku 224 854 444, kterou zřídilo Ministerstvo průmyslu a obchodu pro živnostníky a podnikatele.