7 věcí, které si musíte promyslet před expanzí e-shopu do zahraničí

Jedním ze způsobů, jak posunout své podnikání mílovými kroky vpřed a dosáhnout vyšších zisků, je expandování do zahraničí. Uvažujete i vy nad tím, že se svým e-shopem vstoupíte na zahraniční trh? Poradíme vám, na co se v začátcích zaměřit, do čeho investovat peníze i energii a na co si dát pozor.

Logistics,,Supply,Chain,And,Delivery,Service,Concept,:,Fork-lift,Truck

Proč expandovat se svým businessem do zahraničí

Věděli jste, že v současné době v České republice funguje okolo 42 000 e-shopů? Je však třeba dodat, že jen zhruba 4 000 z nich je aktivních, i tak se však jedná o vysoké číslo, které představuje velmi silnou konkurenci. To také dokládá skutečnost, že Česko má v rámci evropských států největší poměr e-shopů na osobu.

I z tohoto důvodu mnoho podnikatelů uvažuje nad expandováním do zahraničí místo další investice do přeplněného českého trhu. Výhodou expandování do zahraničí bezesporu je, že nabízí vysoký potenciál k růstu a v mnoha případech je spojeno také s nižšími nároky zákazníků.

Jaká jsou rizika expanze do zahraničí?  

Výhody expanze do zahraničí už známe, je však třeba říci, že je expanze na nové trhy spojená i s řadou výzev. Je nutné se ujistit, že e-shop určený pro zahraniční trh vyhovuje podmínkám dané země a splňuje lokální specifika. Mnohdy tedy nestačí pouze překlad českého e-shopu a nastavení odpovídající změny, ale také například i jiné zobrazení data nebo jiné značení velikosti oblečení.

Dále je třeba si uvědomit, že se český e-shop, který funguje v zahraničí, nemusí řídit českým právem, ale rozhodné právo se určuje na základě toho, jestli se e-shop zaměřuje na danou zemi. Odborníci také radí při expanzi do zahraničí udělat autorskou revizi textů a obrázků vzhledem k tomu, že některé státy jsou v souvislosti s autorskými právy velmi striktní a v případě jejich porušení hrozí vysoké pokuty.

Kam expandovat?

Velmi důležité rozhodnutí samozřejmě spočívá v tom, na jaké trhy se orientovat. Východní i západní trhy mají svá pro a proti.

Pokud se rozhodnete pro východní státy (Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Řecko apod.), můžete počítat se snadnějším vstupem na trh. Vzhledem k tomu, že zde v oblasti e-commerce neexistuje příliš velká konkurence, je snazší uspět, nevýhodou je ale nižší kupní síla obyvatelstva spojená s nižšími zisky.

Vyšší zisky na vás pravděpodobně čekají na západních trzích (Německo, Francie, Itálie apod.), zde ale musíte počítat s větší konkurencí i vyššími nároky zákazníků, takže je náročnější uspět.

Výhody podnikání v rámci EU

Obecně platí, že je jednodušší podnikat v rámci zemí EU. Důvodů je hned několik. Pro podnikatele je vstup do těchto zemí snazší vzhledem k tomu, že prodej není žádným státem EU nijak omezovaný nebo limitovaný. Dalším plusem je i takzvaný One Stop Shop (OSS), tedy elektronický systém mezi státy EU, který zjednodušuje povinnosti spojené s DPH v EU. Nesporným kladem je i rychlejší a levnější doprava a také skutečnost, že za zboží při odesílání a vrácení nemusíte platit clo.

7 kroků k úspěšné expanzi do zahraničí

Nyní už se dostáváme k zásadní otázce, jak vlastně v praxi expandovat do zahraničí. Připravili jsme si pro vás několik bodů, na které je třeba se zaměřit.

Přípravná a analytická fáze: Průzkum trhu a analýza konkurence 

Klíčovým krokem, který by měl vždy předcházet vstupu na zahraniční trh, je přípravná a analytická fáze. Co přesně tyto fáze obnášejí? Důkladnou analýzu trhu a seznámení se s konkurencí. Je třeba dobře poznat svou cílovou skupinu a její nákupní návyky, specifika dané země a také si připravit kvalitní analýzu konkurence. Znalost trhu je základním stavebním kamenem každého úspěšného e-shopu. Chybějící analýza trhu je ostatně jednou z nejčastějších chyb majitelů e-shopů při zahraniční expanzi.

Marketing: Klíčová slova a profesionální překlad

Nedílnou součástí online marketingu a obsahové strategie vašeho e-shopu v zahraničí by měla být cizojazyčná analýza klíčových slov, která vám napoví, co vaši cíloví zákazníci opravdu hledají a pod jakými slovy. Nejrelevantnější klíčová slova by se následně měla promítnout do popisků kategorií a produktů, blogových článků, reklamních kampaní i metadat.

Je také namístě investovat do profesionálního překladu vyhotoveného rodilým mluvčím a texty i prostředí e-shopu přizpůsobit danému státu. E-shop plný chyb a krkolomných frází totiž nepůsobí na zákazníky důvěryhodně a může je od nákupu odradit.

Tip Účty pro právnické osoby a živnostníky od ČSOB jsou bez poplatků za vedení a bez jakýchkoliv podmínek, a to včetně bezkontaktních platebních karet zdarma. Založte si firemní a podnikatelský účet online během pár minut.

Úřední překlady a legalizace: Zajištění správnosti dokumentů

Pokud přemýšlíte o rozšíření svého e-shopu do zahraničí, je důležité mít na paměti, že veškerá dokumentace a oficiální komunikace se zákazníky, partnery a úřady musí být nejen v jazyce dané země, ale také správně a úředně ověřena. V některých zemích může být pro komerční činnost vyžadován vyšší stupeň ověření, tedy superlegalizace nebo apostila. To znamená, že dokumenty musí být ověřeny soudním tlumočníkem nebo odpovídajícím státním orgánem, což je proces, kterým se potvrzuje správnost překladu dokumentu.

Dokumenty spojené s podnikáním, jako jsou obchodní smlouvy, licenční dohody, výrobní specifikace a další, často vyžadují úředně ověřené překlady. Je proto dobré najmout si profesionálního soudního překladatele, který bude schopen zajistit správný a ověřený překlad všech potřebných dokumentů.

Logistika: Výběr vhodného dopravce

Jedním z rozhodujících faktorů zákazníků při výběru zboží je rychlost a cena dopravy. Výběr vhodného dopravce byste proto rozhodně neměli podcenit. Na co se při výběru zaměřit? Kromě ceny také na rychlost doručení, možnost expresního doručení, poskytování záruk a důvěryhodnost dopravce v daném státě. V případě, že očekáváte posílání zásilek ve velkém množství, zauvažujte i nad tím, jestli se vám nevyplatí skladovat zboží přímo v dané zemi, což značně urychlí dopravu.

Finance: Bankovní účet v zahraniční bance a registrace k DPH

K důvěryhodnosti e-shopu bezesporu přispívá, pokud mají zákazníci na výběr typ platby, který dobře znají a který běžně používají. Odborníci proto radí založit si bankovní účet v zahraniční bance. Dobré je také zjistit, jak vaši zákazníci platí a pokud hojně využívají PayPal, uvažovat o jeho zřízení.

Pokud plánujete expandovat do země, která je spojená s nižší sazbou daně, než jaká je v ČR, doporučujeme také zvážit registraci k DPH. Povinnost k registraci DPH vzniká po dosažení obratového limitu stanoveného konkrétní zemí, ale k platbě DPH se můžete zaregistrovat i dobrovolně.

Zákaznický servis: Podpora v místním jazyce

Dalším důležitým parametrem při volbě e-shopu je kvalita zákaznického servisu. Ta v řadě případů také rozhoduje o tom, zda se k vám budou zákazníci vracet. Základním předpokladem pro kvalitní zákaznickou podporu v zahraničí je dostupnost na lokálním telefonním čísle a samozřejmě také zaměstnanci hovořící jazykem dané země. Připravte si nejen plán pro vyřizování zákaznických dotazů, ale také pro vrácení a vyměňování zboží nebo peněz.

Cenotvorba: Správné stanovení ceny

Ani nastavení ceny není dobré podcenit. Před tím, než zboží označíte cenovkou, zjistěte si, jak vaše cílová skupina vnímá konkrétní ceny. Například v Americe nebo Norsku podobně jako u nás zákazníci lépe reagují na takzvané baťovské ceny, které končí devítkou, ale v Číně nebo Japonsku naopak lépe pohlížejí na ceny končící nulou. Pozornost je třeba věnovat i měně, některé zákazníky totiž může odradit, když se cena nezobrazuje v měně daného státu.

Stručně
  • Pokud se rozhodnete expandovat do východních států (Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Řecko apod.), můžete počítat se snadnějším vstupem na trh, ale také s nižší kupní sílou obyvatelstva.
  • Vyšší zisky na vás pravděpodobně čekají na západních trzích (Německo, Francie, Itálie apod.), zde ale musíte počítat s větší konkurencí i vyššími nároky zákazníků.
  • Obecně platí, že je jednodušší podnikat v rámci zemí EU.
  • Klíčovým krokem, který by měl vždy předcházet vstupu na zahraniční trh, je přípravná a analytická fáze, tedy analýza trhu a seznámení se s konkurencí.
  • Nedílnou součástí online marketingu a obsahové strategie vašeho e-shopu v zahraničí by měla být cizojazyčná analýza klíčových slov a profesionální překlad rodilým mluvčím.
  • Výběr vhodného dopravce byste také neměli podcenit. V případě, že očekáváte posílání zásilek ve velkém množství, zauvažujte i nad skladem v dané zemi.
  • Nezapomeňte si založit bankovní účet v zahraniční bance. Pokud plánujete expandovat do země, která je spojená s nižší sazbou daně, než jaká je v ČR, doporučujeme také zvážit registraci k DPH.
  • Dalším důležitým parametrem je kvalita zákaznického servisu, v zahraničí je klíčová dostupnost na lokálním telefonním čísle a zaměstnanci hovořící jazykem dané země.