Evropské nařízení GPSR: praktické dopady na české podnikatele

V prosinci 2024 nabylo účinnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/988 ze dne 10. května 2023 o obecné bezpečnosti výrobků, známé taky pod zkratkou GPSR (General Product Safety Regulation). Čemu se musí podnikatelé nově přizpůsobit?

Judge's,Gavel,And,Book,On,Wooden,Table,Against,European,Union

Cílem tohoto nařízení je zlepšení fungování vnitřního trhu a zajištění vysoké úrovně ochrany spotřebitele, přičemž v tomto smyslu ukládá nové povinnosti výrobcům, dovozcům, distributorům a dalším osobám.

Obsah

Na co se nařízení vztahuje?

Nařízení se použije na nové, použité, opravené nebo repasované výrobky, které jsou uváděny na evropský trh, pokud v právních předpisech EU, které upravují bezpečnost dotčených výrobků, neexistují zvláštní ustanovení se stejným cílem.

Do jisté míry tak lze říct, že kromě zpřísnění podmínek pro podnikatele nařízení rovněž vyplňuje určité vakuum v legislativě EU a aplikuje se na všechny prodejní kanály včetně e-shopů a online tržišť.

Výslovná úprava nařízení označuje výrobky, na které se povinnosti nevztahují. Jedná se o:

  • humánní nebo veterinární léčivé přípravky;
  • potraviny;
  • krmiva;
  • živé rostliny a živočichy, geneticky modifikované organismy a geneticky modifikované mikroorganismy při uzavřeném nakládání, jakož i rostlinné a živočišné produkty, které přímo souvisejí s jejich budoucí reprodukcí;
  • vedlejší produkty živočišného původu a odvozené produkty;
  • přípravky na ochranu rostlin;
  • prostředky používané spotřebiteli k přepravě nebo cestování, pokud jsou provozovány přímo poskytovatelem služby v souvislosti s dopravní službou poskytovanou spotřebitelům, a nikoli samotnými spotřebiteli;
  • letadla jejichž konstrukce, výroba, údržba a provoz představují nízké bezpečnostní riziko;
  • starožitnosti;
  • výrobky, které jsou jasně označeny, že mají být před použitím opraveny nebo repasovány.

Jaké jsou hlavní povinnosti výrobců?

Výrobcem se pro účely nařízení rozumí fyzická nebo právnická osoba uvádějící na trh výrobek, který sama vyrábí nebo si ho nechává navrhnout či vyrobit pod svým jménem či ochrannou známkou. Za výrobce se přitom považuje i jiná osoba než výrobce, pokud výrobek uvádí na trh pod svým jménem nebo ochrannou známkou, nebo pokud provede podstatnou změnu výrobku.

Výrobce má povinnost zajistit, aby výrobky byly bezpečné již od samotného návrhu, a to tím, že už během procesu výroby provede a zajistí interní analýzy rizik a vypracuje příslušnou technickou dokumentaci.

Rovněž si výrobce musí splnit informační povinnost týkající se identifikace výrobku, a to jeho typu, série, sériového čísla či jiných identifikačních údajů na samotném výrobku, popřípadě na jeho obalu či dokladu o výrobku. Samozřejmostí je i srozumitelný návod a bezpečnostní informace v českém jazyce, jako i identifikace své osoby. Výrobce musí rovněž přijímat, prošetřovat a interně evidovat přijaté stížnosti od spotřebitelů.

Pokud by výrobce zjistil, že výrobek, který uvedl na trh, je škodlivý nebo nebezpečný, je povinen okamžitě jednat a informovat spotřebitele a vnitrostátní organizace prostřednictvím speciálního portálu Safety Business Gateway.

A co povinnosti dovozce?

Dovozcem ve smyslu nařízení rozumíme fyzickou nebo právnickou osobu usazenou v EU, která na evropský trh uvádí výrobek ze třetí země. Povinnosti dovozce do velké míry kopírují povinnosti výrobce, resp. dovozce je povinen v případě nesplnění podmínek (zajištění interní analýzy rizik nebo technické dokumentace) uvedení nevyhovujícího výrobku na trh odmítnout.

Jednou z povinností dovozce nad rámec výše uvedeného je odpovědnost za to, že skladovací a přepravní podmínky výrobků uváděných na trh neohrožují soulad výrobků s obecným požadavkem na jejich bezpečnost. Obdobné povinnosti platí i v případě distributora, kterým rozumíme zbytkovou kategorii fyzických či právnických osob odlišných od výrobce či dovozce, která v rámci dodavatelského řetězce uvádí výrobky na trh.

Jak se nařízení týká e-shopů?

Nařízení stanovuje zvláštní pravidla pro e-shopy, kdy nově musí podnikatelé v rámci předsmluvní nabídky výrobku uvádět jasným a viditelným způsobem alespoň:

  • identifikační a kontaktní údaje výrobce, případně odpovědné osoby v rámci EU (jméno, zapsaný obchodní název nebo zapsanou ochrannou známku výrobce a poštovní a elektronickou adresu, na kterých lze výrobce kontaktovat);
  • údaje umožňující identifikaci výrobku, včetně jeho vyobrazení a typu a případných dalších identifikátorů výrobku; a
  • případné srozumitelné varovné nebo bezpečnostní informace v českém jazyce, které mají být k výrobku či jeho obalu připojeny.
Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Zvláštní úprava pro online tržiště

Problematice online tržišť v souvislosti s bezpečností výrobků se nařízení věnuje poměrně podrobně. Jednou z nových povinností je povinná registrace poskytovatelů online tržišť na portálu Safety Gate, kde musí uvést údaje týkající se jejich jednotného kontaktního místa.

Kromě jiného mají online tržiště povinnost namátkově kontrolovat, jestli jsou výrobky nabízené prostřednictvím jejich rozhraní v souladu s nařízením, a zejména informovat spotřebitele a orgány dozoru o stažení výrobků z oběhu z důvodu bezpečnosti.

Vnitrostátní úprava a sankce

Samotné nařízení žádné sankce nestanoví, český právní řád však už ano. Od 13. prosince 2024 je účinný zákon č. 387/2024 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků, který byl přijatý v návaznosti na nařízení. Obsahuje například taxativní výčet dozorných orgánů, od České obchodní inspekce po Státní úřad pro jadernou bezpečnost, jako i proces oznamování nebezpečných výrobků těmito orgány prostřednictvím systému včasného varování Safety Gate.

Tady už se sankcím nevyhneme, a jak lze očekávat, na pomyslném trůnu sedí uvedení nebezpečného výrobku na trh v rozporu s nařízením, za což může být uložena pokuta až do výše 50 milionů korun.

Autor: Mgr. Radovan Lukáč, AZ Legal, s.r.o.