36. díl: E-mail marketing: Jak rozšiřovat databázi kontaktů

Připravili jste skvělý newsletter, na kterém jste si dali opravdu záležet a tušíte, že bude mít u zákazníků úspěch a povede k očekávané akci? V tom případě jste na dobré cestě. Abyste však z newsletteru vytěžili maximum, je třeba mít také kvalitní databázi kontaktů. Jak toho dosáhnout, aniž byste porušili zákon?

Proč si e-mail marketing zaslouží vaši pozornost?

E-mailový marketing v současné době patří k jedněm z nejvyužívanějších způsobů, jak propagovat produkt, službu nebo značku. Jeho obliba spočívá zejména v tom, že je spojený s vysokou návratností investic. To ostatně prokázal průzkum společnosti Omnisend z roku 2022, dle kterého za každý dolar, který za e-mailový marketing utratíte, můžete očekávat průměrnou návratnost 40 amerických dolarů. Průzkum společnosti Content Marketing Institute, který proběhl také v loňském roce, ukázal, že e-mail marketing využívá 69 % marketérů.

Jak legálně získat nové kontakty?

Přínosy e-mail marketingu jsou nesporné. Při rozesílání e-mailů se ale neobejdete bez sítě kontaktů. Do způsobů vedení a rozšiřování databází před několika lety značně zasáhlo tzv. GDPR. E-mail marketing je řešený zejména ve směrnici ePrivacy zakotvené v zákoně č. 480/2004 Sb.

Je důležité vědět, že kontakty nemůžete využívat bez souhlasu zákazníků a zákazníci musí souhlas poskytnout aktivně. V případě, že databázi vedete už řadu let, je třeba se ujistit, že je v souladu s GDPR a že máte od svých zákazníků souhlas s rozesíláním e-mailů. Pokud ne nebo pokud nevíte, jakým způsobem jste kontakty získali, smažte je. Jak ale získat kontakty nové?

Nabídněte zákazníkům něco na oplátku  

Zákazník vám nepochybně zanechá kontakt raději v případě, že mu za to něco nabídnete. Co? To by se mělo odvíjet od toho, na jakou skupinu cílíte. Může se jednat například o e-book plný užitečných rad nebo třeba slevu na nákup či dopravu zdarma.

Vsaďte na pop-up formulář

Z pohledu zákazníků mohou být vyskakující okna s výzvou k registraci nebo zadání e-mailu sice poněkud otravná, ale není pochyb o tom, že fungují. Při navrhování pop-up formuláře myslete na to, že by měl být vizuálně atraktivní a stručný.

Newsletter propagujte napříč kanály

O možnosti odebírat newsletter informujte své zákazníky na webu, sociálních sítích, ale třeba i na prodejně. Přidejte výzvu i do potvrzovacího e-mailu k objednávce. Leták s výzvou a výčtem výhod, které zákazník registrací k newsletteru získá, můžete zabalit i fyzicky k objednanému produktu. 

Umožněte zákazníkům jednoduché odhlášení

I když kontakt získáte některou z výše uvedených legálních cest, samozřejmě se může stát, že se časem zákazník rozhodne, že už vaše e-maily odebírat nechce. Pokud se to stane, nebraňte mu. Nic byste z toho neměli, a ještě byste zvýšili jeho frustraci. Na závěr každého e-mailu proto přidejte možnost jednoduchého odhlášení.

Pozor: Nákupu databáze se vyhněte obloukem

Získat databázi kontaktů tím, že si ji jednoduše koupíte, zní nepochybně lákavě. Odborníci ale varují, že se rozhodně nejedná o dobrý nápad. Proč? V první řadě je to nelegální. A zadruhé se vám to ani nevyplatí. Naprostá většina e-mailů skončí v nevyžádané poště, v očích zákazníků se sníží důvěryhodnost vaší značky a připravit byste se měli i na to, že si někteří majitelé e-mailových adres můžou stěžovat.

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Segmentace databáze kontaktů

Pokud chcete s databází kontaktů efektivně pracovat, nevyhnete se segmentaci. Své kontakty tedy rozdělte na segmenty na základě toho, na jakou skupinu lidí potřebujete konkrétní newsletter cílit.

Segmentace databáze kontaktů může mít několik podob. Zákazníky je možné rozdělit například na základě pohlaví nebo jejich zájmů či nákupního chování. Abyste však ze své databáze dokázali vytěžit maximum, je třeba znát co nejvíce informací o vašich zákaznících.

Výhody segmentace

Díky segmentaci dosáhnete vyšší míry otevřenosti a proklikovosti e-mailů a vyššího konverzního poměru. Zasílání e-mailů zákazníkům takzvaně na míru přispívá i ke zvýšení důvěryhodnosti značky a k nižšímu počtu odhlášených zákazníků.

O tom, jak je segmentování prospěšné, svědčí i statistiky. Udává se, že průměrná míra otevření e-mailu je 20,8 %. Pokud ale e-maily přizpůsobíte svým zákazníkům, dle společnosti Yes Lifecycle Marketing můžete dosáhnout až o 50 % více otevření.

Stručně
  • Do způsobů vedení a rozšiřování databází před několika lety značně zasáhlo tzv. GDPR. E-mail marketing je řešený zejména ve směrnici ePrivacy zakotvené v zákoně č. 480/2004 Sb.
  • Kontakty nemůžete využívat bez souhlasu zákazníků a zákazníci musí souhlas poskytnout aktivně. Na závěr každého e-mailu přidejte možnost jednoduchého odhlášení.
  • Zákazník vám nepochybně zanechá kontakt raději v případě, že mu za to něco nabídnete, například e-book plný užitečných rad nebo třeba slevu na nákup či dopravu zdarma.
  • Newsletter propagujte napříč kanály: o možnosti odebírat newsletter informujte své zákazníky na webu (například formou pop-up formuláře), sociálních sítích, ale třeba i na prodejně. Přidejte výzvu i do potvrzovacího e-mailu k objednávce. Leták s výzvou a výčtem výhod, které zákazník registrací k newsletteru získá, můžete zabalit i fyzicky k objednanému produktu.
  • Pozor: Nákup databáze je nelegální, a navíc naprostá většina e-mailů skončí v nevyžádané poště.
  • Své kontakty rozdělte na segmenty na základě toho, na jakou skupinu lidí potřebujete konkrétní newsletter cílit. Zákazníky je možné rozdělit například na základě pohlaví nebo jejich zájmů či nákupního chování. Díky segmentaci dosáhnete vyšší míry otevřenosti a proklikovosti e-mailů a vyššího konverzního poměru.

Zpět