12 tipů pro design výloh a prodejen
Po dlouhých měsících, kdy byly takřka veškeré obchody uzavřeny, se některé z nich postupně začínají otvírat. A cíl prodejců je jasný – minimalizovat ztráty a maximalizovat zisky. Jak zákazníky zaujmout? Zaměřte se na design výlohy i samotné prodejny. Je totiž dokázané, že příjemné prostředí a atraktivní vzhled má vliv na vyšší zisky.
Výloha jako krok k úspěšnému prodeji
Výloha je tím prvním, co zákazník na vašem obchodě vnímá. Často se také právě díky výloze rozhoduje, jestli do obchodu vstoupí, nebo nakoupí jinde. Důkazem je i online průzkum, podle kterého 85 % respondentů uvedlo, že si názor o daném obchodu vytváří na základě výlohy. Jak tedy vyzdobit výlohu tak, aby byla pro zákazníky atraktivní a s nadšením vešli do vašeho obchodu?
Volný průhled do prodejny
Výloha by měla kolemjdoucí na první pohled upoutat, ale také by měla zákazníkům umožňovat pohled do prodejny. Proč? Lidé se často řídí tím, co dělají ostatní. Pokud tedy uvidí, že ve vaší prodejně nakupují lidé, pravděpodobněji vejdou dovnitř. Druhým důvodem je také skutečnost, že lidé preferují bezpečí. Je dokázané, že zákazník dá přednost prodejně, do které může vidět z ulice a má díky tomu přehled o tom, jak prodejna vypadá a co ho vevnitř čeká.
Čistota je půl prodeje
K tomu, aby zákazníci skrze výlohu viděli do prodejny, je nezbytné, aby bylo sklo výlohy dokonale čisté. Čisté by samozřejmě nemělo být jen samotné sklo, ale je důležité také zbavit prachu veškeré zboží vystavené ve výloze a v neposlední řadě udržovat v čistotě samotnou prodejnu.
Nezapomeňte na správné osvětlení
Chcete, aby vaše výloha doslova zazářila? Je to jednouché. Stačí zvolit správné osvětlení. Ideálně kombinujte teplé a studené zdroje s intenzitou 3000 až 5000 lumenů a kromě plošného osvětlení do výlohy umístěte také světla, která budou osvětlovat ústřední body ve výloze.
Vsaďte na jednoduchý a čistý design
Často chybou výloh je přeplácanost. Několik pečlivě vybraných kousků odpovídajících sezóně nebo trendům je vždy pro oko zákazníka přitažlivější, než změť různých produktů pokrytých vrstvou prachu. Současným světovým trendem výloh je jednoduchý a čistý design. Dalším trendem je využití moderních technologií. Do výlohy můžete dát například zboží, které se například hýbe a nabídnout zákazníkům jedinečný zážitek.
Správné rozvržení zboží je důležité
Výlohu byste měli maximálně přizpůsobit zboží, které prodáváte. Myslete na to, že se malé věci opticky ztrácí, proto je vhodné přidat k nim například další vybavení nebo použít makety. Dražší zboží by mělo být umístěno v horní části výlohy a levnější dole, stejný princip platí například i pro regály se zbožím. Co se týče rozmístění zboží, můžete se držet třeba oblíbené kompozice do trojúhelníku. Při plánovaní se také zaměřte na to, odkud a z jaké strany k výloze chodí zákazníci a k této straně nasměrujte také hlavní bod výlohy.
Více očí více vidí
To, že se výloha líbí vám, ještě nemusí znamenat, že se bude líbit také zákazníkům, kteří v obchodě nakupují. Ideálně se proto na názor zeptejte ještě někoho jiného nebo třeba přímo svých zákazníků. Při navrhování výlohy také vždy myslete na to, koho chcete svou výzdobou oslovit a zda cílíte spíše na ženy nebo na muže.
Zapojte emoce
Výloha by měla v zákaznících vzbuzovat emoce. Měla by tedy na kolemjdoucí nějakým způsobem zapůsobit. Neměli byste proto zůstat jen u toho, že zboží do výlohy libovolně vyskládáte, ale také byste měli navodit určitou atmosféru nebo zákazníkům poskytnout relevantní informace.
Zboží pravidelně obměňujte
Chcete, aby zákazníci díky jedinému pohledu nabyli dojmu, že o obchod pečujete? Reagujte výlohou na roční období nebo významné události a svátky. Sortiment ve výloze byste měli obměňovat alespoň čtyřikrát ročně. Pokud by totiž bylo zboží ve výloze příliš dlouho, zákazníci by začali výlohu ignorovat a usoudili by, že ani v obchodě není žádné nové zboží.
Provázanost výlohy s prodejnou
Výloha by měla být uvítací bránou, kterou navozujete určitou atmosféru, tutéž atmosféru byste měli vnést i do interiéru. Dekorace z výlohy proto použijte i v prodejně, abyste vytvořili harmonický dojem.
Zaměřte se na hudbu v prodejně
Důležité je nejen zaujmout výlohou, ale také samotným interiérem obchodu. S navozením příjemné atmosféry vám může výrazně pomoci správně zvolená hudba, která je tajnou marketingovou zbraní řady obchodníků. Podle výzkumů amerických profesorů marketingu Richarda Yalche a Erika Spangenberga lidé v prostředí, kde hraje příjemná hudba, stráví více času. Je také dokázáno, že v obchodě, kde nehraje žádná hudba, se zákazník cítí nesvůj, díky hudbě si však odnáší pozitivní dojem z obchodu. A jakou hudbu zvolit? S rychlejší a hlasitější hudbou zákazníci vybírají zboží rychleji a méně toho nakoupí, naopak pomalejší hudba vede k pomalejšímu tempu nákupu, zákazníci tedy pravděpodobně nakoupí více zboží.
TIP: Pouštějte hudbu ve svém obchodě legálně. Přečtěte si článek o koncesionářských poplatcích a licenčních odměnách pro OSA a Intergram.
I vůně může zpříjemnit zážitek z nakupování
Kromě hudby je také důležité, aby vaše prodejna příjemně voněla. I správně zvolená vůně totiž vyvolává okamžitou emocionální reakci a prodlužuje čas strávený v obchodě. Své o tom ví i prodejci v zahraničí, někteří z nich si totiž dokonce platí parfuméry, kteří navrhují vůně těmto obchodům na míru. Zvolené aroma by mělo být jednoduché a sotva znatelné, prodejci často volí osvěžující citrusové vůně, květinové vůně, čistou vůni bavlny nebo aroma levandule, která má prokazatelně pozitivní vliv na lidskou psychiku.
Na výběru barev také záleží
Vliv na prodej zboží může mít i správný výběr barev. Barvy byste měli volit s ohledem na svou cílovou skupinu, jinak budou na danou barvu nebo barevnou kombinaci reagovat teenageři a jinak starší lidé. Barvy byste měli volit také s ohledem na to, co prodáváte. Například dárkové prodejny nebo prodejny s kreativními potřebami mohou používat neobvyklé barevné kombinace, majitelé módních butiků pro ženy by měli vybírat spíše z pastelových barev jako je světle modrá, světle růžová nebo korálová a obchody, ve kterých nakupují primárně muži, by se měly podle designérů držet oblíbených modrých a šedých odstínů.