Daňové, účetní a ekonomické dopady různých forem pořízení vozidla
Automobil představuje v dnešní dynamické době téměř nezbytnost, a to jak pro běžné spotřebitele, tak i pro podnikatele. Používání automobilu v podnikání s sebou ale kromě výhod přináší i mnoho ekonomických a daňových otázek, na které se zaměříme v tomto článku.

Pro správné posouzení účetních a daňových aspektů je klíčové rozhodnutí, zda bude automobil vložen do obchodního majetku podnikatele či nikoliv. Další důležitou volbou je, zda budou používány skutečné či paušální výdaje.
Automobil nevložený do obchodního majetku – paušální náhrady
Fyzická podnikající osoba se může rozhodnout nevložit vlastní vůz do obchodního majetku. Poté má možnost do základu daně z příjmů zahrnovat náhrady za použití soukromého vozidla pro účely podnikání, a to konkrétně náhradu za pohonné hmoty a náhradu za ujetý kilometr.
Vozidlo, které nebylo zahrnuto do obchodního majetku, má rozdílné daňové implikace při případném prodeji, kdy prodej automobilu, který nebyl součástí obchodního majetku, je možno osvobodit od daně z příjmů fyzických osob již po jednom roce od nabytí.
Náhrady za pohonné hmoty vychází z cen stanovených Ministerstvem práce a sociálních věcí. Pro rok 2025 jsou následující:
- 35,80 Kč za 1 litr benzinu automobilového 95 oktanů,
- 40,50 Kč za 1 litr benzinu automobilového 98 oktanů,
- 34,70 Kč za 1 litr motorové nafty,
- 7,70 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny.
Dále je potřeba znát kombinovanou spotřebu daného vozidla, která je uvedena v technickém průkaze. Uplatnění paušálních náhrad se zároveň neobejde bez řádně vedené knihy jízd.
Náhrada za ujetý kilometr se vztahuje především na amortizaci vozidla. Tato náhrada pro rok 2025 činí 5,80 Kč za 1 km jízdy (oproti 5,60 Kč za 1 km jízdy pro rok 2024). Využití základní náhrady je ale možné pouze pro vozidla, která má podnikatel ve vlastnictví, nikdy nebyla zahrnuta v obchodním majetku a nejedná se o vozidlo pořizované na leasing.
Měsíční paušál
V případě měsíčního paušálního výdaje na dopravu sníží poplatník základ daně o částku 5 000 Kč za jedno vozidlo, které v kalendářním měsíci používal pro ekonomickou činnost. Pokud podnikatel používá automobil spíše příležitostně, může pro něj být měsíční paušál administrativně jednodušší. Měsíční částka paušálního výdaje zahrnuje výdaje na parkovné a pohonné hmoty a může být použita až u tří vozidel.
Při využívání vozidla jak k ekonomickým, tak i soukromým účelům je nutné měsíční paušální výdaj krátit, kdy zákon o daních z příjmů stanoví krácený 80% paušál ve výši 4 000 Kč. Zároveň platí, že pokud podnikatel využívá paušální výdaj na dopravu u 3 vozidel, kdy všechna využívá částečně také k soukromým účelům, pak se krácený paušální výdaj na dopravu použije pouze u jednoho z nich, kdy u zbylých dvou se použije paušální výdaj v plné výši.
Měsíční paušál je možné využít za každý kalendářní měsíc u silničního motorového vozidla, které poplatník využíval k ekonomické činnosti a zároveň nepřenechal vozidlo k užívání jiné osobě, tj. ani např. zaměstnanci k soukromým účelům. Měsíční paušální výdaj je možno využívat pro vozidla zahrnutá i nezahrnutá do obchodního majetku, ke kterým má poplatník vlastnické či spoluvlastnické právo, příp. jsou ve společném jmění manželů (SJM), nebo pro vozidla v nájmu.
Pořízení automobilu koupí
Pokud podnikatel pořídí vozidlo s předpokladem, že jej bude používat déle než 1 rok a jeho cena přesáhne 80 000 Kč, jedná se o dlouhodobý majetek podnikatele, který se do účetních a daňových nákladů promítne formou odpisů. Účetně se odepisuje z pořizovací ceny vozidla, do které se zahrnují i vedlejší náklady na pořízení, kam bychom zařadili například poplatek za registraci. Výčet nákladů, které se mají zahrnout do pořizovací ceny, upravuje Vyhláška č. 500/2002 Sb., k podvojnému účetnictví pro podnikatele.
Daňové odpisy se pak počítají ze vstupní ceny automobilu, která je v případě koupě zpravidla stejná jako pořizovací cena. Automobil se zařadí do dlouhodobého majetku poplatníka, zpravidla na účet 022 – Hmotné movité věci a jejich soubory, až v momentě, kdy budou splněny všechny podmínky nutné k jeho provozování, tj. zejména zápis v registru vozidel.
Vliv daně z přidané hodnoty
Pokud je pořizovatel vozidla plátcem daně z přidané hodnoty, má nárok na odpočet DPH zaplacené v ceně vozidla, pokud bude vozidlo používat výhradně pro účely své ekonomické činnosti, tj. pro zdanitelná plnění. Od 1. 1. 2024 je výše nároku na odpočet limitovaná částkou 420 000 Kč (tj. 21 % DPH z ceny 2 mil. Kč). U neplátců pak zaplacená DPH vstupuje do výše pořizovací ceny.
Faktura od dodavatele včetně DPH | 400 000 Kč 84 000 Kč | 042/321 343/321 |
Poplatek za registraci zaplacen v hotovosti | 800 Kč | 042/211 |
Zařazení do užívání | 400 800 Kč | 022/042 |
U neplátce by byl postup účtování následující:
Faktura od dodavatele (DPH vstupuje do pořizovací ceny) | 484 000 Kč | 042/321 |
Poplatek za registraci zaplacen v hotovosti | 800 Kč | 042/321 |
Zařazení do užívání | 484 800 Kč | 022/042 |
Pořízení vozidla do majetku koupí s sebou nese poměrně vysokou počáteční investici. Výhodnou alternativou může být pořízení automobilu formou finančního leasingu, využití bankovního či nebankovního úvěru nebo operativního leasingu.
Finanční leasing
Finanční leasing se vyznačuje přenecháním hmotného majetku vlastníkem k užití uživateli za úplatu. Po uplynutí sjednané doby je vlastnické právo k majetku převedeno na uživatele za kupní cenu nebo bezúplatně. Ke dni převodu vlastnického práva není kupní cena vyšší než zůstatková cena.
Zároveň musí být splněna minimální doba finančního leasingu, která odpovídá době daňového odepisování hmotného majetku, která pro vozidla činí 60 měsíců, nicméně konkrétně u majetku ve 2. odpisové skupině je možno snížit dobu finančního leasingu na 54 měsíců. Úplaty za užívání majetku jsou daňově uznatelné, ale musí být splněna podmínka, že majetek je po skončení finančního leasingu zařazen do obchodního majetku podnikatele. V případě použití vozidla na finanční leasing není možné do doby převodu vlastnického práva uplatňovat měsíční paušální výdaj na dopravu.
Specifikem finančního leasingu je první navýšená splátka, tzv. akontace. V účetnictví podnikatele by se správně měla tato splátka časově rozlišit, jelikož se vztahuje k celé době pronájmu, nikoliv pouze k prvnímu období. Navýšená splátka se časově rozliší přes účet 381 – Náklady příštích období a dále se bude každý měsíc postupně rozpouštět na příslušný účet nákladů.
Operativní leasing
Tento typ užívání vozidla získává v současné době na oblíbenosti. U tohoto typu leasingu nedochází ke změně vlastnictví, majetek je stále ve vlastnictví pronajímatele. Nájemce se nemusí starat o servis a opravy, hradí pouze pohonné hmoty a náklady na běžnou údržbu, které jsou daňově uznatelné. Rovněž splátky jsou při splnění ostatních podmínek daňově uznatelné. Do základu daně je možno zahrnout i případné smluvně zakotvené poplatky za nadměrné opotřebení vozidla nebo za překročení určeného maximálního nájezdu kilometrů. Operativní leasing má ve své podstatě téměř totožné daňové a účetní konsekvence jako běžný pronájem.
Zatímco finanční leasing je z pohledu zákona o DPH považován za dodání zboží, v případě operativního leasingu se jedná o poskytnutí služeb, jelikož v rámci smlouvy není sjednáno odkupní právo.
Závěrem
Daňové dopady automobilu v podnikání představují věčné a stále aktuální téma, se kterým se potýká naprostá většina všech podnikajících subjektů. Kromě výše uvedených situací se v praxi obvykle řeší také např. daňové dopady vkladu automobilu do podnikání, jejich využívání zaměstnanci k soukromým účelům či pronájem automobilů. Zcela samostatnou kapitolou je pak fáze vyřazení automobilu z podnikání.
Automobily s sebou nesou mnohá specifika, na která je potřeba pohlížet individuálně a je nutné vždy vyhodnotit každou situaci samostatně tak, aby splnila své účely a zároveň byla v souladu s daňovými předpisy.
Autoři:
Jakub Beran, manažer a daňový poradce
Jakub je členem EKP Advisory od roku 2018 a zabývá se problematikou mezinárodního zdanění, převodních cen a zdanění fyzických osob.
Iveta Vonková, asistent daňového poradce
Iveta Vonková je studentkou magisterského studijního programu Zdanění a daňová politika na Fakultě financí a účetnictví na Vysoké škole ekonomické v Praze. O daně se začala zajímat v roce 2023, kdy pracovala v účetní firmě a získala zkušenosti především v oblasti DPH. V budoucnu by se chtěla stát daňovou poradkyní.
