4. díl: Co je potřeba vyřídit při nástupu nového zaměstnance?
Nastupuje k vám nový zaměstnanec a vás čekají s tím spojené administrativní úkony? Poradíme vám, na co nesmíte zapomenout.
Úplně nejdřív
Před přijetím zaměstnance do pracovního poměru si vyžádejte jeho osobní údaje. Budete je potřebovat k uzavření pracovní smlouvy, stejně jako několik nezbytných dokumentů, které vám budoucí zaměstnanec musí doložit. Přesný seznam uvádíme v našem checklistu.
Pro zaměstnance pracující na základě pracovní smlouvy je povinná lékařská prohlídka. Tu je třeba absolvovat ještě před nástupem do práce, protože slouží jako doklad o schopnosti výkonu práce.
Dále jako zaměstnavatel můžete požadovat výpis z trestního rejstříku v případě, že nabízená práce vyžaduje bezúhonnost. U některých profesí je trestní bezúhonnost stanovena zákonem. To platí například pro auditory, notáře, advokáty, policisty, sociální pracovníky, ministerské úředníky a pro některé zaměstnance ve školství a zdravotnictví.
Pracovní smlouva
Tu musíte se zaměstnancem podepsat nejpozději v den jeho nástupu do práce. Pracovní smlouva by měla obsahovat práva a povinnosti zaměstnance, popis náplně práce, místo výkonu práce a den nástupu. Pokud smlouva neuvádí výši platu, musíte dát zaměstnanci podepsat zvlášť mzdový (platový) výměr. Zaměstnavatel by také měl informovat písemně o délce dovolené a o tom, jak se stanovuje, o týdenní pracovní době a jejím rozvržení, o výpovědní době, o způsobu a termínu vyplácení mzdy a o kolektivních smlouvách.
Nahlášení zaměstnance
Máte povinnost do osmi dnů od jeho nástupu nahlásit nového pracovníka jako svého zaměstnance na příslušnou zdravotní pojišťovnu a okresní správu sociálního zabezpečení. To provedete vyplněním a odesláním speciálního tiskopisu, který najdete na webu dané pojišťovny. Hledejte jej pod názvem Hromadná oznamovací povinnost zaměstnavatele.
Na Českou správu sociálního zabezpečení nezapomeňte odeslat vyplněný formulář.
Hromadné oznámení zaměstnavatele
Nový zaměstnanec si u vás může vyplnit Prohlášení k dani z příjmů („růžový papír“). Tento formulář je volně ke stažení a poskytne vám ho příslušný finanční úřad.
Se zaměstnancem starším 18 let můžete uzavřít písemně dohodu o hmotné odpovědnosti. To se obvykle dělá v případech, kdy hrozí, že by mohla firmě vzniknout škoda na majetku, případně majetková nebo peněžní ztráta. Často se uzavírá ještě před nástupem do práce dohoda o mlčenlivosti, jež umožňuje ochranu osobních a citlivých údajů, ale třeba také vašeho know-how.
Povinné je školení o bezpečnosti práce, požární ochraně a ochraně zdraví při práci. Ve vlastním zájmu jej proveďte s novým zaměstnancem co nejdříve.
I tentokrát jsme pro vás připravili jsme pro vás praktický návod.
Příští měsíc se v novém článku dočtete, jak nového zaměstnance co nejlépe představit stávajícím spolupracovníkům.
Chcete více chytrých rad pro své podnikání a užitečné nástroje? Sledujte náš web průběžně, ať jste pořád o krok napřed před konkurencí.