Pandemie koronaviru se nese ve znamení boomu e-shopů
Odborníci se shodují na tom, že současná pandemie koronaviru proměnila svět. Snaha o minimální kontakt mezi lidmi odstartovala učiněný boom e-shopů. Pokud se tedy doposud říkalo, že kdo nemá e-shop, jako by nebyl, pak toto tvrzení dnes platí dvojnásobně. Jak se zvýšil počet e-shopů za dobu krize, na jakých e-shopech lidé nakupují nejčastěji a co je vede k nákupu přes internet?
Nakupování v online světě
Vzhledem k uzavřeným kamenným prodejnám se velká část podnikatelů rozhodla přesunout svou nabídku do online světa prostřednictvím e-shopů. Podle statistik se trend zvyšování počtu e-shopů začal objevovat už před samotnou pandemií, a to o 10 %. A během března spatřila světlo online světa celá řada dalších e-shopů. Společnost Shopsys nyní odhaduje, že by podíl nákupů na internetu v celkovém objemu prodejů v maloobchodu mohl dosáhnout na 16,5 %, což je o 3,5 % více než v loňském roce.
Češi a nákupy na internetu
Podle studie FutureBuy analytické společnosti GfK Češi obsadili první místo mezi Evropany v počtu nákupů, které se uskutečňují výhradně na e-shopech. Statistiky ukazují, že si ve 39 % případů Češi objednávají zboží technického rázu, jako jsou televize nebo mobilní telefony, průměr v Evropě je přitom 23 % a v Severní Americe pouhých 16 %.
Věděli jste?
Na stránkách ceska-ecommerce.cz najdete přehledně zpracované údaje o českých e-shopech. V současnosti počet českých e-shopů přesahuje 41,300, aktuální obrat české e-comerce je vyšší než 68,600,000,000 Kč a každou vteřinou se toto číslo zvyšuje.
O jaké zboží je největší zájem a jaký sortiment převládá?
Pokud sami podnikáte, jistě vás zajímá, jaký je nejčastější sortiment e-shopů a také jaké jsou nejprodávanější produkty prostřednictvím e-shopů.
Nejčastější sortiment
Co se týče nejčastějšího sortimentu, na oblečení a doplňky připadá 17 %, na dům a zahradu 11 % a na potraviny 7 %. Shodných 5 % zaujímá dětské zboží a elektronika a na kategorii ostatní připadá 54 %.
Nejprodávanější produkty
Na českých e-shopech se prodávají nejvíce mobilní telefony, druhé místo patří gadgetům a třetí místo obsadily překvapivě bazény.
Kdo si nejvíce polepšil?
Zajímavým údajem jsou také skokani roku. O 1623 % si polepšily set-top boxy, což bylo ale s ohledem na přechod na DVB-T2 vcelku očekávané. O 292 % se zvýšil prodej televizorů a o 205 % chytrých hodinek.
Nejoblíbenější druh dopravy a platby na e-shopech
Chcete vědět, jaký druh platby a dopravy zákazníci preferují? V případě platby se na prvním místě umístila dobírka s 47 % následovaná online platbou kartou s 24 % a bankovním převodem s 22 %. Na posledním místě se umístila osobní platba se 7 %. Co se týče dopravy, nejoblíbenější je Zásilkovna s 33 %, následně Česká pošta s 26 %, PPL s 9 %, DPD s 8 %, osobní odběr s 6 % a GLS s 5 %.
Srovnávače zboží
Řada zákazníků se při výběru zboží spoléhá na srovnávače, které jim jednak seřadí produkty podle ceny a jednak je seznámí s užitečnými zákaznickými recenzemi. Český trh srovnávačů s 53 % ovládá Heureka.cz, druhé místo se 42 % obsadilo Zbozi.cz a v oblasti módy zvítězilo Glami.cz se 30 %.
Jaké jsou aktuální trendy v e-commerce?
Pokud také uvažujete nad tím, že byste si založili vlastní e-shop, je dobré vědět, jaké jsou aktuální trendy v oblasti e-commerce. Podle odborníků byste rozhodně neměli zanevřít na SEO a podrobnou personalizaci. Vzhledem k tomu, že je každý zákazník jiný, je nutné své zákazníky dobře poznat, abyste správně cílili reklamu a vydělali více peněz. Nezapomeňte také na to, že váš e-shop musí být přizpůsobený nejen pro počítače, ale také tablety a telefony a zaměřit byste se měli i na bezpečnost svých webových stránek.
Věděli jste?
Prostřednictvím desktopů nakupuje na internetu 49 % lidí, přes mobilní telefon si zboží objedná 47 % lidí a na tabletu nakoupí 4 % lidí.
Proč lidé nakupují zboží na e-shopech?
Pokud chcete podnikat na internetu, měli byste vědět, proč lidé vlastně na internetu nakupují. Možnost jednoduchého a okamžitého porovnání zboží uvedlo jako hlavní důvod 48 % dotázaných, 19 % lidí kvituje pohodlný nákup bez tlačenic a 11 % větší výběr zboží. Pro 9 % dotázaných je důvodem, proč nakupovat na internetu úspora času, pro 8 % nižší cena a pro 5 % možnost opakovaného nákupu. Co se týče negativ nákupů na internetu, 43 % lidí brzdí to, že si nemohou zboží osahat a 22 % se obává případných komplikací při reklamaci.
Zajímavosti o nakupování na internetu
Na stránkách česká e-commerce najdete také řadu zajímavých čísel, která se týkají nákupů na internetu. Věděli jste například, že průměrná hodnota jedné objednávky je 1,677 Kč, že na internetu více a častěji nakupují ženy nebo že průměrná roční útrata na internetu za osobu činí 8,794 Kč? Zajímavostí také je, že 11. 12. 2018 byl den s historicky největším množstvím objednávek a že průměrný počet produktů na jednu objednávku je 2,01.
Nedostatek zboží v době pandemie
V současné situaci se 40 % českých e-shopů potýká s nedostatkem zboží dováženého ze zahraničí. V případě podnikatelů, kteří objednávají zboží v Číně, pociťuje nedostatek dokonce sedm z deseti obchodníků.
Podvodné e-shopy a koronavirus
Boom e-shopů v době koronaviru je spojený také s celou řadou podvodných e-shopů, které využívají strach lidí. Tyto e-shopy nejčastěji nabízejí zdravotnické roušky a bezkontaktní teploměry. Seznam rizikových e-shopů najdete na stránce rizikove.cz.
Bez e-shopu se v dnešní době maloobchod již neobejde. K rychlému a jednoduchému založení e-shopu vám pomůže náš přehledný návod. Informace k další propagaci čerpejte z našeho seriálu o e-commerce.