22. díl: Andrea Bohačíková: Zaměstnavatelé musí přesně vědět, co prorodinná politika přináší firmě i jim samotným
Vzdělávací a networkingová platforma M.arter už od roku 2019 pomáhá rodičům malých dětí se sladěním rodinného života s kariérou dle jejich potřeb. Za tu dobu prošlo jejími vzdělávacími nebo rozvojovými aktivitami více než 1600 osob. Organizace M.arter se dlouhodobě věnuje také podpoře zaměstnanosti rodičů malých dětí.
O tom, jak překonat kariérní bariéry na rodičovské dovolené, jsme si povídali s Andreou Bohačíkovou, zakladatelkou a CEO organizace M.arter, která nedávno absolvovala akcelerační program Start It @ČSOB.
Česká republika poskytuje jednu z nejdelších rodičovských na světě, což ale s sebou nese také jednu velkou nevýhodu – problematické postavení rodičů malých dětí na trhu práce. Co je pro české rodiče – ve srovnání s jinými zeměmi – největší překážkou kariérního růstu?
Nastavení pracovišť a pracovních podmínek pro matky malých dětí. EU nás opakovaně napomíná, že nejsme schopni zajistit adekvátní podmínky pro matky s dítětem ve věku do 6 let. Co to přesně znamená? Nedostatek pracovních pozic na částečné úvazky. Podíl žen pracujících na částečný úvazek v ČR za rok 2021 činí 9,9 %, přičemž průměr EU činí 32 %. Což s sebou přináší i při extrémně nízké nezaměstnanosti 3,3 % velice vysokou nezaměstnanost právě matek po rodičovské dovolené. Ta na konci roku 2021 činila 59,9 %. Jen pro představu, na mateřské a rodičovské dovolené máme aktuálně více než 450 000 žen. Dalším problémem je nedostatečné zajištění péče o děti. Prarodiče většinou bydlí daleko nebo sami ještě pracují. Hlídání není levná záležitost a sehnat místo ve školce je kapitola sama pro sebe. V neposlední řadě musím zmínit stereotypy. Každý přesně ví, jaká máte být matka nebo rodič. Když jste “jen doma”, je to špatně. Když se chcete seberealizovat, začnete pracovat, studovat, podnikat, je to také špatně. Dostáváte nálepku krkavčí matky.
Co z vašich zkušeností ženy a muže na rodičovské nejčastěji motivuje k pokračování v pracovních aktivitách?
Nechtějí zešílet. Přejí si zůstat sami sebou, neztratit sebe a hlavně svůj lidský kapitál, který je velice cenný nejen pro ně, ale i jejich zaměstnavatele. Neberte to však tak, že jsou horšími rodiči nebo své dítě nemilují. Naopak, své dítě milují nadevše, a proto chtějí dělat také něco pro sebe a tím i pro jejich budoucnost. Dost často nám říkají, že po těch pár hodinách práce a seberealizace si čas a lásku ke svému dítěti užívají ještě více.
Organizace M.arter má ve své databázi několik desítek online kurzů s velmi širokým zaměřením – rodiče se mohou naučit lépe prosadit na trhu práce či rozjet vlastní podnikání, ale také sladit pracovní a osobní život či najít vnitřní rovnováhu. O které kurzy z vaší nabídky je největší zájem?
Aktuálně je největší zájem o náš online program pro začínající copywritery, který je jako jediný v ČR přímo stavěný dle potřeb matek s malými dětmi. V programu získáte informace přímo z praxe: jak psát, své psaní na trhu práce prodat, jak to všechno skloubit s rodinou a spoustu metod na work life balance, abyste při přeměně koníčka na zaměstnání neztratili sami sebe. Je to z toho důvodu, že se jedná o povolání, které můžete vykonávat prakticky odkudkoliv. Velký zájem také evidujeme o speciální programy pro stavbu a rozvoj vlastního podnikání. Dále jsou oblíbené videokurzy na téma time managementu a práce s energií, právního minima, jak se vrátit do práce nebo kurzy zaměřené na kreativní tvorbu, např. jak točit podcasty a psát blog či fotit produktové fotky. Videokurzy ohledně úrazů dětí nebo fyzioterapie pro maminky i děti jsou oblíbené nejen u rodičů, ale i zaměstnavatelů, kteří je pořizují jako zaměstnanecký benefit. Tím získávají konkurenční výhodu oproti jiným zaměstnavatelům.
Součástí vašich aktivit je i budování databáze práce pro rodiče na rodičovské. Jsou zaměstnavatelé v ČR nakloněni zaměstnávání rodičů malých dětí, případně rodičů na rodičovské dovolené? S jakými předsudky se u nich nejčastěji setkáváte?
Naši klienti ano a jsem za to skutečně ráda. Spolupracujeme se zaměstnavateli, kteří věří v nový způsob práce. Což inzerováním u nás dávají zřetelně najevo. Smutnou realitu trhu práce jsem však nastínila již v první části rozhovoru. S tou bojujeme každý den. Nejčastějším předsudkem na trhu práce je “má dítě, bude pořád doma”. Ano, přiznávám, u žen matek registrujeme o jednu třetinu vyšší nemocnost než u zbytku zaměstnanců. Na druhou stranu to dle našich zkušeností zaměstnané matky kompenzují vysokou loajalitou, efektivitou a produktivitou. Ony vlastně musí. Jelikož školka zavírá v přesný čas a do té doby je třeba vše zvládnout. Nejde jinak. Kdo je rodič, ví, o čem mluvím. Dále se zde objevuje jakýsi obecný předsudek ohledně poskytování home office: “Když zaměstnanci pracují doma, budou se flákat.” Na to vám musím říci jako CEO, který má pod sebou 25 lidí pracujících ze 100 % na home office, 80 % na rodičovské dovolené, že jsou velice efektivní a to někdy pracují nejen doma, ale i po dětských kavárnách a hřištích. Navíc poskytovat flexibilní pracovní úvazek s možností home office je konkurenční výhoda pro zaměstnavatele. Jelikož na něj reaguje až o 30 % více uchazečů než na nabídku běžného úvazku.
Ve Start It jste stavěli svou nově nabízenou službu, a to nabídku cílenou na zaměstnavatele. Co je jejím cílem a jak konkrétně firmám pomáháte?
Ano, je to tak, od druhé poloviny minulého roku nabízíme také služby a produkty pro zaměstnavatele. Vlastně jsme díky Start It postavili celou novou větev zaměřenou na B2B, kde firmám pomáháme hned ve třech rovinách. Tou první je vzdělávání a rozvoj zaměstnanců na rodičovské. Druhou rovinou je pak péče o tyto zaměstnance. Poslat jeden letáček nebo e-mail za rok opravdu dobrou komunikaci nepostaví a ve chvíli, kdy komunikace není, začínají fungovat klasické předsudky a stereotypy na straně zaměstnance i zaměstnavatele. V té třetí rovině pracujeme s přístupem, proaktivitou a pochopením liniových manažerů a team leaderů. Pro správnou adaptaci prorodinné politiky je důležité, aby přesně věděli, co přináší firmě i jim samotným, proč to tak má být a jak má fungovat. Díky tomu společně se zaměstnavateli vytváříme pracovní prostředí, které je přátelské a které lze sladit s kariérou žen i mužů.
Co byste poradila ženám a mužům na rodičovské, kteří se chtějí více věnovat kariéře? Je něco, co považujete za nejdůležitější, co by měli udělat jako první?
Neexistuje jedna univerzální rada. Vzdělávejte se a rozvíjejte své schopnosti a dovednosti. Nenechte své know–how upadnout v zapomnění. Hledejte sami sebe a přemýšlejte nad svými silnými stránkami. Zamyslete se nad svou budoucí kariérou. Řekněte si, zda se chcete vrátit do původního zaměstnání a jakým způsobem. Přemýšlejte o dětech a péči o ně. Přemýšlejte také o penězích a vše si dobře spočítejte. Buďte proaktivní a komunikujte se svým zaměstnavatelem i životním partnerem. Pokud se z jakéhokoliv důvodu nemáte kam vrátit, nezoufejte. Jděte na to pomalu a buďte k sobě laskaví. A hlavně si dělejte věci dle svého. Jak chcete a potřebujete vy, vaše dítě či děti i váš partner. Nekoukejte se na ostatní, co a jak dělají. Oni přece nežijí a nikdy nebudou žít váš život. Nezapomínejte, nejste v tom sami. Jsme tu pro vás my: M.arter, rodina, přátelé a jiní.