37. díl: Proč může být pro váš e-shop výhodné najít affiliate partnera a pro koho je toto řešení určeno?
Affiliate marketing je nástroj, který používá 80 % českých e-shopů od malých online obchodů až po giganty tuzemského e-commerce. Affiliate strategie jim podle některých odhadů pomáhá generovat 10–15 % veškerého obratu a obecně je affiliate považován za jeden z nejefektivnějších marketingových kanálů, po kterých mohou provozovatelé e-shopů sáhnout. V čem spočívají jeho hlavní výhody, jak v praxi funguje a jak jej začít aktivně používat?
Co je to affiliate marketing (a jak funguje)?
Affiliate marketing je postavený na spolupráci affiliate inzerenta (e-shop) a affiliate partnera (bloger, content creator, internetový portál atd.), kdy affiliate partner vstupuje do role propagátora daného e-shopu. Celý proces vypadá zhruba takto:
- Inzerent vytvoří vlastní affiliate program, nebo vstoupí do tzv. affiliate sítě (viz níže).
- Partner je inzerentem napřímo osloven, nebo se o programu dozví sám a zaregistruje se do něj.
- Pro partnera inzerent vytvoří unikátní affiliate link, který partner umístí do obsahu, který vytvořil, na svůj web atd.
- Uživatelé se prokliknou z partnerovy stránky na e-shop inzerenta, kde proběhne nákup.
- Partner získá provizi z provedené transakce.
Role cookies v affiliate marketingu
Aby bylo možné vyhodnotit, kdy má partner nárok na provizi, jsou potřeba soubory cookies, které pomohou identifikovat, že daný zákazník skutečně přišel od konkrétního partnera. Cookies drží informaci o uživatelově návštěvě delší dobu a není tedy nutné, aby nákup proběhl ihned. Standardně je tzv. atribuční okno přibližně 30denní, ale existují případy, kdy je tato doba výrazně zkrácená.
Pro jaké e-shopy je affiliate inzerce nejvýhodnější?
Affiliate marketing dává největší smysl pro e-shopy, které se zaměřují na specifický druh zboží nebo jednu primární cílovou skupinu. Jejich affiliate strategii pak lze snadno přizpůsobit tomuto zaměření a v takovém případě mívá affiliate největší úspěch. Obzvláště oblíbený je v odvětvích jako móda, nábytek nebo elektronika.
E-shopy, které zatím affiliate marketing nevyužívají, ale přemýšlí nad tím, by měly zvážit i bariéry v cestě k efektivnímu využívání tohoto nástroje, jako je např. jeho časová náročnost – pokud někdo z vašeho týmu nemá prostor affiliate marketingu pár hodin týdně věnovat, bylo by zbytečné se do něj vůbec pouštět.
Výhody affiliate inzerce
- funkční cílení na specifické publikum
- možnost oslovení nových zákazníků
- příležitost získat jednorázovou investicí dlouhodobého zákazníka
- výhodný PPS (pay per sale) model
- motivace partnerů generovat prodeje
Nevýhody affiliate inzerce
- operativní a časová náročnost
- neprofesionální přístup některých partnerů
- možnost poškození jména značky
- vytvořit vlastní affiliate program vyžaduje čas a úsilí
Jak najít affiliate partnera?
Pokud chcete pro svůj obchod sestavit vlastní síť affiliate partnerů a rozšířit tak svou marketingovou strategii, typů partnerů a míst, kde je hledat, je celá řada.
Je ovšem důležité počítat s tím, že pro spuštění vlastního affiliate programu je potřeba investovat poměrně dost času, úsilí a peněz, aby vše fungovalo, jak má. Alternativu ke kompletně vlastní affiliate strategii jsou affiliate sítě (viz níže), které za cenu určité provize minimalizují potřebnou práci ze strany provozovatele e-shopu a nabízí mu okamžitý přístup k velkému počtu potenciálních partnerů. Pro mnohé menší e-shopy tak bude tato varianta realističtější. Střední cestu pak představují služby jako AffilBox.cz, které zjednodušují proces vytváření vlastní sítě.
Tvůrci obsahu
Oborová média a blogy jsou jednou z nejoblíbenějších forem affiliate propagace. Blogy a stránky se zaměřením na určité téma kumulují ve své čtenářské základně zainteresované potenciální zákazníky. V případě, že dokážete najít tvůrce takového obsahu, který odráží zaměření vaší firmy, spolupráce může být velmi výhodná pro obě strany. Kde ovšem najít ty správné blogy?
Jedna z variant je využití vlastní analýzy klíčových slov a hledání relevantního obsahu ve vyhledávači. Kromě toho se vyplatí navštívit i fóra a skupiny na sociálních sítích, které souvisí s vaším produktem, a hledat odkazy na blogy pro případnou spolupráci tam.
Stávající zákazníci
Ti nejvěrnější a nejnadšenější z vašich stávajících zákazníků se mohou velmi snadno stát i affiliate ambasadory vaší značky. Těm se pochopitelně nebude dařit generovat tolik prodejů jako blogerům s tisícovkami sledujících, ale využít tímto způsobem zákazníky je skvělou kombinací affiliate marketingu, community managementu a budování loajality.
Influenceři
Influencer marketing může fungovat na různých bázích a affiliate je jednou z nich. V takovém případě influencer dostává provizi z prodeje stejně jako jakýkoliv jiný affiliate partner. V případě, že jde o influencera s větším počtem fanoušků, se navíc dá očekávat, že propagace bude spojená i s dalšími náklady. Affiliate influencer marketing je nejčastější na platformách jako YouTube – naopak Instagram, kde je vkládání odkazů komplikovanější, nemusí mít v tomto směru takový úspěch.
Srovnávače cen
Specifickým typem affiliate inzerce jsou srovnávače cen, které fungují na podobném principu jako ostatní affiliate nástroje, ale postupně si vytvořily mezi marketingovými kanály vlastní místo. Stejně jako affiliate obecně nabízí srovnávače výhodné financování a příležitost oslovit zainteresované publikum. Výhodou je navíc relativní jednoduchost inzerce na srovnávačích. V ČR fungují např. tyto srovnávače cen: Heureka, Zboží.cz, Srovname.cz, Testado.cz nebo Modio.cz.
Affiliate sítě
E-shopům, které hledají jednoduchou cestu do světa affiliate marketingu, se nabízí tzv. affiliate sítě. Jde o „krabicové řešení“, které si za provizi vezme na starost většinu činností spojených s provozem affiliate inzerce. Affiliate sítě mají know-how, přístup k stálé síti partnerů a značně zjednodušují procesy jako proplácení provizí partnerům. V Česku nabízí podobné služby např. eHub.cz, VIVnetworks.cz nebo Dognet.cz.
- Affiliate marketing používá 80 % českých e-shopů, kterým pomáhá generovat 10–15 % veškerého obratu.
- Affiliate marketing je postavený na spolupráci affiliate inzerenta (e-shop) a affiliate partnera, kdy affiliate partner vstupuje do role propagátora daného e-shopu. Partner získá provizi z provedené transakce.
- Aby bylo možné vyhodnotit, kdy má partner nárok na provizi, jsou potřeba soubory cookies, které pomohou identifikovat, že daný zákazník skutečně přišel od konkrétního partnera.
- Affiliate partnery vašeho e-shopu se můžou stát např. tvůrci obsahu, stávající zákazníci, influenceři nebo srovnávače cen.
- E-shopům, které hledají jednoduchou cestu do světa affiliate marketingu, se nabízí tzv. affiliate sítě, které si za provizi vezmou na starost většinu činností spojených s provozem affiliate inzerce.