Budujete značku? Podívejte se na 5 pravidel vizuální identity

Čím dál více podnikatelů si uvědomuje, jak je vizuální podoba jejich značky důležitá. Vizuální styl je totiž často tím prvním, co člověka upoutá, když navštíví webové stránky a je také způsobem, jak zařídit, aby si zákazníci značku zapamatovali. Ve chvíli, kdy je sjednocený vzhled loga, webových stránek, vizitek, dokumentů a letáků, značka působí profesionálněji a důvěryhodněji. Jak k vizuální identitě přistupovat a jak zadat tvorbu profesionální grafiky?

Proč zavést jednotný vizuální styl ve firmě?

Jednotná vizuální identita pomáhá budovat silnou značku. Díky ní si zákazník značku jednoduše zapamatuje i v silném konkurenčním prostředí. Vizuální styl navíc pozitivně působí nejen na zákazníky, ale také na obchodní partnery a v neposlední řadě na zaměstnance. Vizuální identita také zákazníkům usnadňuje orientaci a zefektivňuje marketingové kampaně.

Pravidla vizuální identity

I vizuální identita má svá pravidla, díky kterým se vaše značka může snadno zapsat do povědomí lidí. Pojďme se na ně podívat.

1.     Vizuální identita není jen o logu

Když se řekne vizuální identita, řadě lidí se vybaví logo. I přesto, že je logo asi nejvýraznější, není ani zdaleka jediným prvkem vizuální identity. Kromě něj je nutné definovat také řadu dalších prvků, ke kterým patří barevné schéma, typologie nebo doprovodné ilustrace, označení provozovny, sociální sítě, piktogramy a hlavičky dokumentů. Za vizuální styl značky je tedy nutné považovat veškerý grafický zevnějšek značky, který komunikuje s veřejností. Díky tomuto souhrnu se zákazník rozhoduje, jestli je pro něj značka dostatečně důvěryhodná a vzbuzuje v něm ty správné emoce.

TIP: Jak by mělo vypadat logo

Dobré logo by mělo být především dobře zapamatovatelné, nezaměnitelné, aby ho zákazníci mohli snadno rozpoznat, mělo by být dobře čitelné a mělo by vyjadřovat činnost konkrétní značky. Také barvy loga by měly evokovat daný obor.

2.     Brandmanuál je základ

Takzvaný brandmanuál je stavebním kamenem každé firemní identity. Brandmanuál je dokumentem, který slouží k definici toho, jak prezentovat firmu navenek. Jedná se o soubor pravidel, jak správně používat logo, typografii nebo barvy. Po nastudování tohoto manuálu by měl se značkou dokázat pracovat každý grafický designér, agentura nebo zaměstnanec firmy. Díky brandmanuálu předejdete vizuálnímu chaosu. A co by měl správný brandmanuál obsahovat? Barevnou paletu, typografii, logo, pravidla používání grafických prvků, ale i příběh brandu, pravidla pro komunikaci se zákazníky, motto a filosofii společnosti. Vizuální identita by vždy měla reflektovat to, jací jste vy, váš produkt nebo vaše služba.

3.     Na barvě záleží

Barvy mají zásadní vliv na vnímání lidí a tento vliv je možné využít při budování značky ve svůj prospěch. Barevná paleta značky by podle odborníků měla obsahovat maximálně 3 hlavní barvy a několik doplňkových barev. Jaké jsou potenciální dopady různých barev na vnímání vaší značky?

Červená

Jaké značky si vybavíte ve spojení s červenou barvou? Za zmínku rozhodně stojí Netflix, Canon, Pinterest nebo třeba Coca-Cola. Červená barva patří k nejoblíbenějším barvám při tvorbě loga, protože je silným spouštěčem emocí, vyjadřuje sílu a vášeň a vyvolává chuť k jídlu.

Modrá

Modrá je barvou, jež je spojená s bezpečností, moudrostí a důvěrou. Velké oblibě se těší především ze strany mužů, 57 % z nich ji považuje za svou oblíbenou. Modrá je spojená například s Facebookem, značkou Nivea, Ford, Visa, nebo Dell a Nokia.

Zelená

Zelená je oblíbenou volbou značek spojených se zdravím nebo ekologií, zelená je totiž synonymem naděje, přírody, čerstvosti a prosperity. Tuto barvu zvolil například Starbucks, Xbox nebo Android.

Žlutá

Žlutá barva je spojená s optimismem, mladistvostí a kreativitou. Zajímavostí je, že za svou oblíbenou barvu ji považuje 57 % mužů a 35 % žen. A jaké značky jsou s ní spojeny? McDonald’s, Shell nebo Nikon.

4.     Zaměřeno na typografii

Typografie se mění v závislosti na době a je módní záležitostí, proto na pranýři často končí značky, které dodnes používají zastaralé typy fontů. Při vytváření nové vizuální identity značky je důležité správně zvolit používané fonty, které mají podporu všech vyžadovaných znaků. V případě silné značky se vyplatí investovat do tvorby zcela nového a originálního fontu.

5.     Komunikujte s grafikem profesionálně

Vzhledem k tomu, že vizuální identita může výrazně posílit postavení značky na trhu, vyplatí se do ní investovat a zadat ji profesionálům. Přinášíme vám několik rad, jak správně zadat grafické úkoly. Můžete se tak vyvarovat chyb, které by vaši firmu stály náklady navíc.

Kvalitně zpracované zadání

Často platí, že jaké zašlete zadání, takový můžete očekávat výsledek. Chaotické zadání tak často končí grafickým návrhem plným chyb a nepřesností. Ke zpracování proto vždy posílejte dobře připravené zadání obsahující všechny potřebné texty i obrázky. Při zadávání práce také myslete na to, že úkolem grafika je zpracovat materiál vizuálně, a ne textově. Obsah proto svěřte textaři. Pokud budete grafické materiály tisknout, předem zjistěte v tiskárně požadovaný formát tiskových dat. Tyto informace předejte grafikovi společně se zadáním.

TIP: Posílejte zadání v bodech

Zadání grafikovi pošlete v jednoduše napsaných bodech, které jdou logicky po sobě. Vyhnete se tak tomu, že vám bude grafik volat s tím, že mu něco není jasné. Zbytečně byste se tak připravili o čas.

V jakém formátu poslat podklady

Loga, ilustrace, obrázky a ikony vždy dodávejte zvlášť. Pokud má být součástí grafiky tabulka, dodejte ji ideálně ve formátu Excel. Jak už jsme nastínili výše, texty by měly mít finální podobu, protože grafik není textař ani korektor. Rozsáhlé zpětné korektury vás budou stát peníze navíc. Fotografie a obrázky posílejte v tiskové kvalitě.

Závěrečná kontrola

Ne nadarmo se říká, že více očí více vidí. Před publikací nebo zasláním matriálů do tiskárny si nezapomeňte dokumenty důkladně pročíst, abyste se vyvarovali případným chybám.


Zpět